Hur mycket kostar din mobiltelefon med trafik?

Ett tema på den här bloggen är investeringar men för att kunna investera behöver man ha något att börja med. Det är lättare att bli rik om man är rik och allt det där.

Om man utgår från att man inte började rik tack vare rika föräldrar så är den gängse metoden att arbeta och sedan inte konsumera hela lönen. Med den lönenivå vi har i Sverige så är det mycket enklare att spara än i de flesta länder i världen men det kompenseras delvis av folks förmåga att förbruka hela lönen på sådant de inte behöver. Med andra ord är det ett krav att man inte slösar bort sin lön. Vissa gör det till ett livsuppdrag att hålla sina levnadskostnader nere, såsom Miljonär innan 30, medan jag mest försöker se till att jag inte betalar mer för det jag vill ha än det är värt.

Telefonen

Mobiltelefoni finns i alla prisnivåer för såväl telefonen som kontrakten med telefonibolagen. De dyraste telefonerna just nu kostar ca 9 500 kronor (iPhone 6 med 128 GB lagring, och Samsung Galaxy S6 Edge med 128 GB lagring ligger båda på den nivån) och det är rätt lätt att inse att det är dyrt. Om man har råd och ett behov, visst kan man köpa dem, men det är dyrt. Jag tror dock de flesta vet vad de gör när det gäller större engångsbelopp. Mina telefoner brukar kosta 2-3 500 kronor och jag köper en ny vartannat år.


Skärmdump som visar de populäraste telefonernas lägsta priser på prisjakt

Abonnemanget

Abonnemanget då? Där tror jag att det är många som betalar mer än de behöver och jag tror att jag har hittat en billig lösning som fungerar för mig. Det blir nästan reklam av det här, men min lösning är Telia Kontantkort med "månadskort Surf". Eftersom jag oftast är på WiFi på ena eller andra sättet så använder jag förvånansvärt lite datatrafik vilket gör att det minsta månadskortet fungerar. Den varianten verkar inte synas i prislistorna men är 29 kronor för 31 dagar och innehåller 0,5 GB/månaden1. Samtalstrafik och SMS hamnar på kontantkortet vilket jag fyller på med 100 kronor ett par gånger om året. Samtal och SMS är dyra med kontantkort men jag kommunicerar via datatrafik istället för SMS så det gör inget. Sedan har jag ett utlandskontrakt som gör att jag kan använda telefonen utomlands och då får allt på en faktura.


Skärmdump som visar vanliga abonnemang på pricerunner

Vinner jag?

Totalt betalar jag ca 700 kronor om året för min mobiltelefoni, och cirka 1-2 000 kronor om året på mobiltelefoner. Jag tror att jag har en prisvärd och billig lösning. När jag kollar på Pricerunner så verkar "normala" abonnemang kosta 1 000-2 500 kronor om året men de finns också i ännu dyrare former, ofta inklusive avbetalningar på en telefon och med kontrakt låsta på 1-2 år.

Jag har vid inget tillfälle fått slut på datatrafik eller tömt kontantkortet. Eventuellt så håller jag omedvetet igen lite eftersom jag vet att det finns en gräns, men jag tror att jag känner mig lika fri och trådlös som andra i min omgivning. Medan jag skriver det här och tittar på nivåerna så inser jag också att det har blivit så billigt att jag egentligen inte borde bekymra mig alls.

Men hur gör du? Har du också hittat en bra lösning för abonnemang och telefoner?


1 1 GB/månaden kostar 49 kronor för 31 dagar eller 299 kronor för ett halvår vilket lustigt och ologiskt nog är dyrare än månadskort.

Kommentarer

  1. Kanoninlägg!

    Bara för att jag ska förstå.

    Du har två potter, men på samma "SIM-kort". Där du månadsvis betalar för samtal medan du betalar för samtalspotten när den är slut?

    Kan man ladda vi webbsida?

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Ja, basen är en pott-variant som är "pengar" som sedan används för telefoni, SMS och data, men om man använder data på ett normalt Telia Refill (kontantkort) så tömmer man de pengarna väldigt fort. Så ovanpå det så har jag "Ladda surf" som ger mig 31 dagar datatrafik, dock max 0,5 GB.

    En gång i månaden får jag då gå in på http://www.telia.se/privat/ladda/refill - fylla i mitt telefonnummer, välja "Ladda surf", välja "Månadskort" (istället för årskort eller halvårskort), och välja belopp "29 kronor" (istället för 49 kronor eller 149 kronor). Sedan fylla i mitt kreditkortsnummer, och 29 kronor senare kan jag surfa en månad till.

    Det finns säkert andra sätt att ladda också men det är så jag gör.

    SvaraRadera
  3. Kanoners! Med fyra barn så blir jag lätt neurotisk när telefonabonnemang nämns. Det här låter perfekt för oss då barnen faktiskt är duktiga på att nyttja Wifi till mycket men samtidigt är beroende av fungerande abonnemang.

    SvaraRadera
  4. Vet inte om det är applicerbart, men om man är vetgirig och gillar att läsa kan man registrera sig på distanskurser/kvällskurser på universiteten/högskolorna och få tillgång till studentpriser på abonnemang. Jag betalar 195 kr/mån för 6 GB surf (det var 3 GB, men höjdes av Comviq utan extra kostnad).
    Ofta är Googles telefoner något billigare än konkurrenternas. Dock kommer de inte ut lika ofta.

    Har man möjlighet kan man förhandla med sin arbetsgivare om tjänstetelefon. Det är oftast en marginell kostnad för dem och kan för en själv innebära att man sparar mer pengar än vad en förhandlad lönehöjning skulle innebära.

    SvaraRadera
  5. Det är sant att mobiltelefon kan vara en riktig utgiftsfälla. Därför är jag riktigt glad att jag har en företagsmobil och har haft i 2 år. Jag betalar 100 kr i månaden punkt slut. Då spelar det ingen roll hur mycket jag ringer eller smsar. Detta är förmodligen den enda posten där jag i nuläget känner mig nöjd när jag kollar budgeten :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare