En varumärkesgraf med Procter & Gamble, Nestlé, Johnson & Johnson med flera

edit 2015-08-13: Signaturen P påpekade helt korrekt att Yum! (dvs Taco Bell med flera) inte ägs av Pepsico. Det som idag är Yum! ägdes av Pepsico men delades redan 1997 ut till Pepsicos aktieägare. I grafen står det "spin-off" med små bokstäver på den pilen. Så små att jag inte såg dem.

Nedan är en figur som blev länkad i en varumärkesdiskussion relaterad till Googles omorganisation. Det var mycket jag inte visste som den figuren visar, till exempel att Taco Bell är en del av Pepsi, att Kellogg's äger en massa tuggummimärken, att samma koncern gör Whiskas, Uncle Ben och Snickers, att Armani-kavajer och KitKat-choklad båda ägs av Nestlé, med mera. Många av de "kända" varumärkena är nog inte så kända i Sverige men jag tror jag känner igen de flesta.

Klicka för full storlek

Jag vet inte vem, om någon, som har gjort bilden. Om någon vet låt mig veta så jag kan länka till källan. Den postades för två år sedan så den är inte helt ny.

Som nybliven ägare i Procter & Gamble vet jag nu att inköp av Pringles är bra för mig.

Kommentarer

  1. Angående taco bell så tillhör det väl yum brands som är en spin off från PepsiCo. PepsiCo har väl inget med yum brands alls att göra mer?
    /P

    SvaraRadera
  2. Ah, jag ser att du har helt rätt. Tack! Ska lägga till en kommentar om att grafen är opålitlig/förenklad.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare