Min portfölj 2015: Årets portföljökningar och portföljminskningar

Jag är snart klar med mina bakåtskådande 2015-inlägg men jag har lite kvar. Först: Var växte mina sparpengar (genom tillväxt eller sparande) under 2015, och var minskade jag, på egen hand eller med hjälp av prisfall?

Man kan räkna på många olika sätt men jag kommer räkna i helt vanliga kronor.

Årets portföljökare

Vinnare, från 0 till 173 000 kronor, Johnson & Johnson. Johnson & Johnson representerar mitt intåg på USA-börsen och jag har förhoppningar på stadig tillväxt av utdelningar under lång tid framöver.

Knappt slagen är SPP Aktiefond USA, den amerikanska indexfond som är basen i mitt sparande. När jag växlade över från mina sista "storbanksfonder"1 så ökade jag kraftigt i den här fonden. Tillsammans med en ostadig uppgång under året så hamnade den på 148 000 kronor mer än förra året.

Trea är Länsförsäkringar Global Index, en fond jag också växlade till när jag avvecklade mina sista "storbanksfonder"[1], och den gick från 0 till 111 000 kronor.

Årets portföljminskare

Som jag redan nämnt ovan så avvecklade2 jag mina sista storbanksfonder så de tre platserna här fylls av dessa.

Från 152 000 till 0, Nordea Far East Fund.

Från 128 000 till 0, Nordea North America Fund. Av alla Nordeafonder var det här en jag faktiskt inte hade så mycket emot, men eftersom jag växlade allt annat till billigaste möjliga indexfond så såg jag ingen anledning att behålla den.

Från 91 000 till 0, Nordea Global Dividend Fund (eller Nordea Global Technology som den hette innan den fonden avvecklades, eller Nordea IT-fond som den hette innan den fonden avvecklades). Jag hade en idé för ett decennium sedan om att vara med på återhämtningen bland teknikbolag så jag hade en gång månadssparande i Nordea IT-fond. Tyvärr så var det ingen lyckad idé. Kanske fanns det IT-fonder som följde med Amazon, Apple och Google upp men det här var inte en av dessa. Jag kommer inte sakna den.

Hade jag inte avvecklat de fonderna så hade största minskning istället varit Lundin Mining, med en minskning från 90 000 till 55 000, helt genom att priset på aktien sjönk 30%.

Skatt

Då jag sålde precis på toppen av uppgången i april 2015 så triggade försäljningarna en reavinstskatt på 60 000 kronor som jag tänker betala in nu i början av 2016. Jag är inte säker på att det att skiftet till ISK (och andra fonder) kommer löna sig då det 60 000 färre pengar som kan växa men beroende på olika scenarior så kan det vara både ett bra skifte och ett dåligt skifte.

Kommentar

Det känns helt overkligt att hantera sexsiffriga belopp såhär. På ett par år så gick jag från fem till sex siffror i investeringarna, mestadels genom inköp men även genom prisökningar. Trots det räcker det inte för att koppla loss från löneberoendet.

På det stora hela så ser jag fram emot den långsiktiga utvecklingen i de amerikanska aktier som ökade så mycket under 2015. Förutom Johnson & Johnson så köpte jag också in mig i Coca Cola och Procter & Gamble. Med de tre aktierna har jag fått konsumentbolag, gamla pålitliga utdelare (ta i trä!), USA-aktier och utdelningar spridda över hela året. Dessutom ett väldigt tydligt dollarberoende som gör varje kvartalsutdelning till en överraskning.


1 Med "storbanksfond" avser jag fonder vars framgång bygger på månadssparande, lathet och tröghet hos kunderna. De gamla allemansfonderna och deras efterföljare är väldigt bra exempel.

2 Det ledde också till att Nordea inte längre tycker att jag är en riktigt bra kund och skar ner på rabatterna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare