Ingen kommer få 20-30% årsavkastning

En annan ekonomiblogg skrev nyligen om fondförvaltare:
Man pratar ofta om att det är orimligt att förvänta sig en avkastning på långt över 10 % per år, men ger man bara förvaltaren rätt förutsättningar så är 20-30 % årsavkastning inte orimligt för de riktigt kompetenta.
- Olle Qvarnström

Jag tror att artikelförfattaren i det här påståendet lever i någon form av drömvärld. En person med 30% årsavkastning blir mångmiljardär under sin livstid, och kan personen bara leva till 80-årsåldern kan den till och med bli rikast i världen. Det kanske finns sådana personer, men de är inte fondförvaltare i Sverige.

20% då? Även då kommer man sluta som miljardär men istället för rikast i världen kommer man "bara" sluta som en av rikaste i Sverige. Kan det finnas sådana personer som just nu använder sina otroliga talanger (för det är ju inte tur utan "kompetens") till att förvalta andras pengar? Knappast.

Så är nyckelorden i påståendet ovan "rätt förutsättningar"? Kanske, men om dessa "rätt förutsättningar" inte kommer existera, är de då inte rätt irrelevanta?

Artikeln i fråga tar upp en del intressanta, om än knappast obekanta, fakta som att stora fonder inte kan överprestera och att framgångsrika småfonder växer tills de är för stora. Jag tänker egentligen inte argumentera med artikelförfattaren utan jag tänker bara hänvisa till någon av Bogles många böcker. Han går igenom just de argument som används i artikeln om och om igen och slutsatserna är entydiga:

  • Det finns små fonder som kommer överprestera.
  • Dessa små fonder tycks omöjliga att identifiera i förväg.
  • När små fonder överpresterat så slutar de av många skäl att överprestera. (För att de bara hade tur, för att metoden bara fungerade en gång, för att metoden inte fungerar efter att fonden växt, ...)

Om någon vill satsa på någon gudomlig förvaltare så är väl det ok, men för guds skull, gör det inte med pengar du inte får förlora.

Kommentarer

  1. Olle är emellanåt underhållande att läsa, men man får komma ihåg att det är just underhållning det handlar om. Det finns ingen verklighetsanknytning i hans tidigare inlägg om indexfonder, stockpicking, aktiv förvaltning osv. Räcker som du säger att läsa en enda bok av Bogle, eller andra erkända författare som Burton Malkiel för att inse att det är rena fantasier.

    -- Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag brukar inte läsa den bloggen, men råkade följa en länk dit. Det verkar som om han vill locka folk att ta dumma risker omedvetet. Om man ska ta dumma risker ska man göra det avsiktligt.

      Tack för påminnelsen av Burton Malkiel! Jag hade tänkt läsa hans "A random walk..." men hade glömt bort den.

      Radera
  2. Japp!

    Det tråkiga med detta att investera är att det finns ingen kompetens att få tag på. 20-30% årsavkastning det är ju så dumt att man tror knappt att det är sant.

    Kan man klara 15% dubblar man kapitalet var femte år. Det är fantastiskt bra i den världen jag investerar pengar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte ha något emot 15% per år! Det jag har haft i mer än 10 år verkar allt hamna runt 8-9% per år, alternativt misslyckats rejält. Inte för att jag låtsas vara kompetent, men jag har en misstanke att inget kan växa i oändlighet.

      Radera
  3. Jag håller med dig. Inte en suck att någon lyckas hålla 20-30% i årsavkastning. Det ska vara om du har riktigt tur och prickar en fingerprint var 20 år i såna fall tror jag. Sen finns det säkert en del som lyckas grymt bra men på varje sådan går alldeles för många förlorare. Jag nöjer mig absolut med mellan 6-8% avkastning per år, utdelning inräknat. Då e jag nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittade lite snabbt igenom listan på svenska miljardärer. Ingen av dem verkade blivit rik på att investera i andras bolag, så jag antar att ingen i Sverige lyckats hitta Fingerprint varje år.

      Jag äger inte aktier där men det ska bli spännande att se hur det går när förhoppningar möter verkligheten så småningom. Oavsett nivå så verkar förhoppningar överträffa verkligheten.

      Radera
  4. 20-30% per år är något man får när börsen går tokbra kontra normalt. Som 2015 för mig exempelvis :) Men rimligare är nog knappa 10% per år i bästa fall. Jag är precis som dig nöjd med 6-8% inklusive utdelningar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare