Amerikanska exportbolag borde vara ok

Ett dilemma med att handla aktier i USA är att man köper aktierna med amerikanska dollar och just nu så amerikanska dollar dyrare än de oftast är (nästan 8,60 kronor för 1 dollar).

Mardrömsscenariot är att dollarn plötsligt sjunker med 30% (till 6,00 kronor för 1 dollar) till det pris de hade för 8 år sedan och att utdelningen samt värderingen i kronor av mina aktier sjunker lika mycket. Men det förutsätter att vinst och utdelning och värdering inte ändras.

Bolag som gynnas av en svagare valuta borde plötsligt få en högre vinst, kunna betala mer utdelning, och dessutom värderas högre. Det borde gälla de bolag som får sina intäkter till stor del från andra länder, alltså exportbolag.

Om jag köper bolag i USA som får de flesta av sina intäkter från export så borde ett fall av dollarn mot andra valutor vara relativt neutralt för mig.

Jag tror de bolag jag äger aktier i uppfyller det här till en del i alla fall. Det är The Coca Cola Company, Johnson & Johnson, Procter & Gamble, samt det lilla nytillskottet Ford Motor Company. De har alla export i olika storlekar. Den som är mest fokuserad på USA är nog Ford, vilket kom som en liten överraskning för mig. Jag trodde de var mer globala än de är.

Det var min söndagsfundering. Vad tänker ni själva på?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare