Påfyllning i dyra USA (Ford och Coca Cola)
Jag har länge haft ögonen på Ford men jag är fortfarande inte helt övertygad. 100 aktier (för 105,80 kronor styck) får i det här fallet bli någon form av markering som gör att jag studerar företaget ännu närmre. Min andel verkar motsvara tillverkningen av 8% av en personbil per år. Hur stor är egentligen vinsten på 8% av en personbil? Utdelningen har på slutet legat på 60 cent per aktie så det här kan bli 60 dollar även om biltillverkare har en tuff marknad. Jag hoppas att de har en del bra elbilar på väg till exempel.
Coca Cola-aktierna (alla 50) kostade 388,92 kronor styck, klart mer än tidigare köp, och de borde ge cirka 70 dollar i utdelning per år. Här förväntar jag mig inga större förändringar åt något håll.
Om dollarn fortsätter att vara dyr så blir det här cirka 1 100 kronor mer i utdelning per år, inklusive min första januariutdelning nästa år. Med det så är alla månader fyllda.
Att jag gör ett köp i USA beror på att jag inte tycker om den fokusering som min portfölj har på svenska industri- och finansbolag. Det må vara dyrt men att inte sprida riskerna kan också bli dyrt.
Vad är eran inställning till priserna på amerikanska aktier?
Hej,
SvaraRaderaJag håller med dig om priserna och på den nivån USA börserna ligger. Men jag resonerar som du, att bara äga svenska bolag borde vara en större risk än att sprida ut innehaven runt jorden lite. Själv har jag ganska mycket i USA och kommer köpa nordiskt ett tag framöver.
Allt gott
/DanielWikstrom
Det låter rätt bra för att ha haft pengar i USA de senaste åren har väl varit en bra sak?
RaderaDet är synd att det inte är lika lätt och billigt att handla aktier på andra börser.
Min åsikt är att stora, starka kvalitetsbolag kostar så det är bara att öppna plånboken. Känns lönlöst att sitta och vänta in drömkurser som aldrig kommer.
SvaraRaderaMvH Pengaregn
Man kan ju hoppas att man kan hitta något bättre, billigare. Nu har de här två aktierna redan gått upp mycket i pris så det kunde i alla fall bli dyrare.
RaderaMen jag letar fortfarande efter tecken på att Ford har en plan för en värld utan billig bensin.