Avanza visar att spåkulor är bra

Avanzas blogg har en artikel om företag i USA som haft ständigt stigande utdelning ända fram till idag och hur framgångsrika de varit och jag kan bara hålla med. De hade varit fantastiska investeringar, men man missar haken. Man måste identifiera dem *innan* de kvalificerat sig till långvarig utdelningshöjare.

Det blir som att säga "det bästa är att investera i företag som kommer gå bra de närmaste 50 åren". No shit, Sherlock?

Jag önskar att det vore lätt att gräva fram data för hur företagen var innan de hamnade på den exklusiva listan. Stack de ut innan dess, eller var det bara ett bolag i högen för de flesta?

Kommentarer

  1. Haha, jag tänkte precis på det när jag läste artikeln. Däremot kan det väl vara en god idé att köpa företag som gått bra de senaste 50 åren, genom finanskriser och lågkonjunkturer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, men då får man nog acceptera att företaget är förbi sin största tillväxtfas. Så det blir en stabil utdelningsmaskin, men så länge inget dramatiskt händer, inte mycket mer.

      Jag har kollat igenom företag som fallit ifrån och det händer, men det är inte så vanligt. De är nog stabilare än genomsnittet.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare