Paradox och svårigheten att värdera mjukvarubolags vinster

Idag kom Paradox Interactive med en positiv rapport och den så kallade marknaden hoppade till av glädje. Ett litet lagom 4%-hopp. Det här blir därför ett bra tillfälle att diskutera resultatrapporter från mjukvarubolag.

Ett mjukvarubolag har egentligen en väldigt enkel affärsmodell. Dess mjukvaruutvecklare skriver kod som blir produkter som någon senare betalar för.

Lön till programmerare, grafiker och testare ut, försäljningspriset på produkten in. Om man säljer för mer än lönerna så gör man en vinst, annars en förlust. Tyvärr är det inte så det ser ut i bokföringen.

Om vi går till Paradox Interactives årsrapport så läser vi där:

Operating profit amounted to SEK 455.1 (339.8) million, an increase by 34 %.

455 miljoner kronor är riktigt bra, men låt oss gräva oss ner lite i detaljerna. Först resultaträkningen:

Här kan vi läsa att intäkter var 1,1 miljarder, direkta kostnader 400 miljoner och övriga kostnader 300 miljoner. Inget konstigt där. Så låt oss gå vidare till balansräkningen:

Här börjar det finnas oväntade poster. Trots en vinst på 455 miljoner så ökade de likvida tillgångarna med bara 60 miljoner. Vad hände med resten? De totala tillgångarna har trots allt ökat med 410 miljoner. Det som har hänt är att ökningen finns i två immateriella poster:

  • Licenser, varumärken och motsvarande: +171 miljoner (+219%).
  • Kapitaliserad/aktiverad utveckling: +171 miljoner (+69%).

Med andra ord så består en stor del av vinsten (171 miljoner) i att de varumärken som Paradox äger har blivit mer värdefulla, enligt någon. Bland annat har de köpt varumärken under året så en ökning verkar rimlig, men man måste komma ihåg att värderingen är högst osäker. Överspendering brukar inte skrivas av förrän en ny ledning vill rensa garderoben på skelett.

En annan stor del av vinsten (171 miljoner) kommer från en stor ökning av kapitaliserade/aktiverade utveckling. Det här är ett relativt nytt begrepp där mjukvarubolag kan kalla en utvecklarlön för "investering" (vilket kostar 0 kronor i bokföringen) istället för en kostnad. Så 171 miljoner kronor av utvecklarlöner räknas inte som kostnader i resultaträkningen ovan. Tanken här är att inte "straffa" bolag som jobbar på något under många år (med stora pappersförluster som följd) för att sedan få en extrem vinst när den lyckade produkten går att sälja. Jämför med någon som tillverkar smörknivar. Lagervärdet går upp medan personen sitter hemma och täljer.

Det finns regler för vad som får kallas kapitaliserad/aktiverad utveckling, men reglerna är öppna för tolkningar. Beroende på hur suget företaget är på att skjuta upp kostnader så kan löner tolkas som antingen en kostnad eller en investering.

Speciellt i spelbranschen så kan det slutliga värdet på en produkt vara svårgissad så avskrivningar är troliga, men först om några år. Man kan i en kommentar läsa att avskrivningar under 2018 gjordes med 16 miljoner (så den totala mängden gömd utvecklarlön är 187 miljoner).

Inget jag har beskrivit är i princip olagligt eller oetiskt utan det följer alla regler för hur mjukvarubolag ska/bör rapportera men det betyder att man måste ta alla siffror med en stor nypa salt och speciellt så när det gäller underhållningsprodukter.

Disclaimer: Jag äger inga aktier i Paradox och har inga planer att köpa några men jag uppskattar det företaget tillverkar.

Kommentarer

  1. " Överspendering brukar inte skrivas av förrän en ny ledning ", det där håller jag inte alls med om i fallet Pdx. Ledningen har varit osedvanligt tydlig med hur risktagningen i bolaget ser ut. Man sköter portföljen som en samling risker/bets. Man kommer att skriva av spel (i br) när de inte anses hålla måttet, i ett ganska tidigt skede. Och det har de också gjort om du kollar långt bakåt. Vidare så speglar kassaflödets ökning att värdet av tillgångarna ökar bra med tiden. Även sett till roic.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända att du har rätt om Paradox ledning, men det finns ett mönster för bolag att även ledningar som ser bra ut visar sig ha skelett i garderoben i ett senare skede.

      Jag vill peka på fällorna så kan man gå och söka bättre information på något annat ställe.

      Radera
  2. HIV GRATIS ALLT TACK TILL DR GOODLUCK.
    Hej allihopa
    Är så full med glädje att dela detta vittnesbörd om GUD som skickas till mitt liv Dr GOODLUCK, som kommer att tro att en ört kan bota hiv och aids, jag tror aldrig att detta kommer att fungera jag har spenderat mycket när jag får droger från sjukhuset för att hålla mig frisk, vad jag väntade på är döden för att jag var trasig, en dag jag svårt om den här stora mannen som är väl medveten om hiv, cancerbehandling, jag bestämde mig för att maila honom, omedvetet för mig att detta kommer att bli slutet på hiv och aids i min kropp, han förbereder örten för mig och ger mig instruktioner om hur man tar det, i slutet av 17 dagar efter att jag tog botemedel som han berättade för mig, sa han till mig att gå till sjukhuset för en kontroll, och jag gick förvånansvärt efter testet, doktorn bekräftade mig negativ, jag trodde att det var ett skämt, jag gick till andra sjukhus var också negativ, då tog jag min vän som också lider av HIV och cancer till doktorn med namnet Dr .Goodluck, efter behandlingen bekräftade hon också båda sjukdomsfria. Han har också örten att bota. (1) CANCER, (2) PENIS ENLARGEMENT, (3) Hiv och aids, (4) URINÄR TRACT INFEKTION, (5) DU ÖNSKAR DIN EXBACK ELLER ÖNSKAR ATT STOPPA AVDELNING ELLER SPARA DIN RELATIONSHIP HAN DU KAN HJÄLP DIG OCKSÅ, (6) IMPOTENCE , (7) BARENESS / INFERTILITY, (8) DIARRHEA, (9) ASTHMA, (10) DIABETER, (11) HERPS (12) OM DU BEHÖVER FRAMSTÄLLNING I ARBETET KAN JAG KAN HJÄLPA (13) Lotteri av alla slag han kan hjälper dig att vinna väldigt stort i någon form av lotteri ETC, snälla, jag vill att alla med det här viruset ska vara fria och botas, det är därför jag släpper sin e-postadress och Whatsapp-nummer för enkel kontakt med honom. kontakta honom på hans Email: goodluck05spellcaster@gmail.com eller lägg till honom på Whats-app: + 2348138654465, kan du också besöka hans hemsida: http: //drgoodluck.simplesite.com/. tveka inte att maila honom, han är en bra och en bra man. Dr.GOODLUCK tack för att du har sparat mitt liv, och jag lovar att jag alltid och alltid kommer att vittna om ditt bra arbete.

    Här är hans kontakt,
    Maila honom på: goodluck05spellcaster@gmail.com
    Ring eller Whats-app honom: +2347038374420
    hemsida http://drgoodluck.simplesite.com

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare