Vindkraft är inte så dumt - utdelning Eolus Vind

För ett par år sedan köpte jag aktier i lilla Eolus Vind, dels för att jag ville ha en ny chansaktie efter att jag lämnat Lundin Mining, dels för att jag ville rida på den jordsräddande vågen, dels för att jag ville vara en av de som försöker rädda planeten. Då trodde jag inte att det skulle bli mitt absolut mest lyckade köp någonsin (än så länge). På 2,5 år har jag en avkastning på +204% och det är inte bara hajpade aktiepriser utan jag har redan fått tillbaka en fjärdedel av inköpspriset i aktieutdelningar.

Senast, det vill säga idag, så kom 1 500 kronor för 2018 (som för Eolus Vind tog slut för många månader sedan). Det är varken mer eller mindre än de senaste två åren. Vinsterna och förlusterna svänger kraftigt från månad till månad beroende på hur många vindkraftverk de byggt och sålt men i genomsnitt har det gått bra.

Den här utdelningen får nog också gå ner i kvarskattspåsen. Det har sina poänger med schablonbeskattat sparande, men det räddar en inte från att behöva räkna ut och spara till sin skatt.

En annan reflektion är att rapporttider är när aktierna slutar följa John och det sker meningsfulla korrigeringar. I mitt fall innebar det att NCC och DowDuPont tappade bortåt 10% av sina aktiepriser medan en hel serie aktier gick upp 5%, som Volvo och Johnson & Johnson. På det stora hela följer jag som vanligt index, möjligtvis lite i underkant just den här veckan.

Kommentarer

  1. Jag har ägt Eolus själv en stund och köpte samtidigt Scatec Solar. Tror på förnyelsebar energi så siktar på att behålla länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att förnyelsebar energi och kolfri energi är oundviklig, men jag är inte riktigt lika säker på att det finns stora mängder pengar att tjäna. Hade det funnits det så hade vi nog bytt för länge sedan.

      Radera
  2. Jag tror också på vindkraften. Jag har köpt i danska Ørsted A/S under hösten och vintern. Det är ett stabilt kraftbolag samtidigt som de expanderar med flera nya offshore vindkraftparker (nu senast i USA). Lite märkligt bara att bolaget fått så lite uppmärksamhet i Sverige, det är ju ändå Danmarks näst största börsnoterade bolag.
    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, hade jag ingen aning om. Danmark (bortsett från Novo Nordisk) verkar inte så populär som investeringsland för svenska bloggare. Kanske källskattekrånglet? Det är i alla fall det som hållit mig borta från företag som Vestas.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare