Sammanfattning rapporter och utdelningsförändringar
Av 15 bolag så var det 7-8 bra, 5 ok och 2 dåliga. Lite under mina förhoppningar men det ser ändå ut att bli en total utdelningshöjning på ca 16% i år.
Bra
Sandvik höjde utdelningen med 21%, Volvo med 135% (inklusive extrautdelning). Atlas Copco inklusive Epiroc höjde utdelningen med 20% (-44% om man räknar in förra årets extrautdelning) vilket var bra. Speciellt som de brände en massa pengar på att dela upp företaget. Man kan undra hur mycket det hade blivit om de inte fokuserat på att belöna managementkonsulter.Vi kanske är på baksidan av konjunkturuppgången så att det blir sämre framöver men än så länge gör industribolagen fina vinster. Investor som äger många industribolag höjer utdelningen med 8% vilket kan verka lågt i jämförelse men 8% per år räcker för mig när inflationen är 2%.
Castellum höjer utdelningen med 15%. Bra. ICA höjer med 5% vilket är klart mer än jag förväntar mig av en dagligvaruhandlare. Sist i "bra"-kategorin var Kungsleden med +9%. Fortsätt så.
Ok
Nordea kommer bli en enorm utdelning för mig, men här har jag nya osäkerheter med källskatt och liknande. I euro gick utdelning upp med 1 cent, 1,4%. Inte imponerad över förändringen även om utdelningsnivån fortfarande är hög.Telias ökning på 3% slår inflationen, knappt, men inte imponerad. Deras före detta ledning lyckades dessutom precis undvika fängelse för mutbrott på en teknikalitet. Jag hoppas att de överklagar och att det visar sig att de trots allt ska in i fängelse.
Bonava behåller samma utdelning som förra året vilket är klart bättre än jag hade förväntat mig. Det ser ut som att Tyskland kompenserar för att det går knackigt i Sverige.
Eolus Vind har samma utdelning som vanligt vilket är helt ok med mig.
Wallenstam höjer utdelningen med 6%. Helt ok och enligt förväntan, men inget speciellt.
Hej Danne
SvaraRaderaJag har haft på känn att H&M verkligen inte vill sänka sin utdelning, de är ju en av de främsta i sin bransch och det har gått Prestige i utdelningen.
Utdelningen är ju inte bara ett bevis på att tidigare år varit bra utan det är ju också ett sätt för bolaget att visa att man tror att framtida intjäning kommer att vara bra.
Men 2019 är nog året som H&M måste visa att vinstmarginalen ökar annars har de nog inte så mycket val nästa år tyvärr
Man kan ju tycka det, men har inte exakt samma sak sagts om 2017 och 2018? Jag vet inte vad man ska tro längre.
Radera