Sammanfattning rapporter och utdelningsförändringar

Då har alla svenska bolag i min portfölj (utom Sectra som tror att året börjar mitt i sommaren) lämnat sina rapporter för 2018 och kommit med rekommendationer om nya utdelningar. Det är blandade besked.

Av 15 bolag så var det 7-8 bra, 5 ok och 2 dåliga. Lite under mina förhoppningar men det ser ändå ut att bli en total utdelningshöjning på ca 16% i år.

Bra

Sandvik höjde utdelningen med 21%, Volvo med 135% (inklusive extrautdelning). Atlas Copco inklusive Epiroc höjde utdelningen med 20% (-44% om man räknar in förra årets extrautdelning) vilket var bra. Speciellt som de brände en massa pengar på att dela upp företaget. Man kan undra hur mycket det hade blivit om de inte fokuserat på att belöna managementkonsulter.

Vi kanske är på baksidan av konjunkturuppgången så att det blir sämre framöver men än så länge gör industribolagen fina vinster. Investor som äger många industribolag höjer utdelningen med 8% vilket kan verka lågt i jämförelse men 8% per år räcker för mig när inflationen är 2%.

Castellum höjer utdelningen med 15%. Bra. ICA höjer med 5% vilket är klart mer än jag förväntar mig av en dagligvaruhandlare. Sist i "bra"-kategorin var Kungsleden med +9%. Fortsätt så.

Ok

Nordea kommer bli en enorm utdelning för mig, men här har jag nya osäkerheter med källskatt och liknande. I euro gick utdelning upp med 1 cent, 1,4%. Inte imponerad över förändringen även om utdelningsnivån fortfarande är hög.

Telias ökning på 3% slår inflationen, knappt, men inte imponerad. Deras före detta ledning lyckades dessutom precis undvika fängelse för mutbrott på en teknikalitet. Jag hoppas att de överklagar och att det visar sig att de trots allt ska in i fängelse.

Bonava behåller samma utdelning som förra året vilket är klart bättre än jag hade förväntat mig. Det ser ut som att Tyskland kompenserar för att det går knackigt i Sverige.

Eolus Vind har samma utdelning som vanligt vilket är helt ok med mig.

Wallenstam höjer utdelningen med 6%. Helt ok och enligt förväntan, men inget speciellt.

Dåligt

Jag visste att NCC skulle bli dåligt, men -50% är värre än jag gissade. Nåja, bra att de inte låter det gå prestige i utdelningar som H&M. För H&M stannade utdelningen på samma belopp som förra året, men de har egentligen inte råd med den så jag vet inte vad de tänker på.

Kommentarer

  1. Hej Danne

    Jag har haft på känn att H&M verkligen inte vill sänka sin utdelning, de är ju en av de främsta i sin bransch och det har gått Prestige i utdelningen.

    Utdelningen är ju inte bara ett bevis på att tidigare år varit bra utan det är ju också ett sätt för bolaget att visa att man tror att framtida intjäning kommer att vara bra.

    Men 2019 är nog året som H&M måste visa att vinstmarginalen ökar annars har de nog inte så mycket val nästa år tyvärr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju tycka det, men har inte exakt samma sak sagts om 2017 och 2018? Jag vet inte vad man ska tro längre.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare