Hejdå olja och hejdå Ryssland

🛢️ Det är nu ganska exakt två år sedan jag upptäckte att fonden som skulle investera generellt i Östeuropa hade gått maximalt på Ryssland och olja. Sedan dess har jag hela tiden varit nära att sälja mina Swedbank Robur "Östeuropa"-andelar men gjorde det inte.

Den här veckan fick jag till slut nog. Jag är inte intresserad av oljeinvesteringar och jag är inte intresserad av Rysslandsinvesteringar. Olja är inte framtiden och jag lämnar det till andra att pressa de sista kronorna ur branschen. Ryssland är ett korrupt land styrt av en auktoritär ledare och både ledarskiktet och landet är under ekonomiska sanktioner för att statsapparaten mördar folk. Inte ett ställe där jag vill ha pengar. 🇷🇺

Under det knappa decennium jag ägde fonden så ökade värdet med 28%. Det är 3% per år. Fonden kostade knappt 2% per år i avgifter. Inte mer än andra Östeuropafonder men det betyder att knappt hälften av avkastningen hamnade hos Swedbank.

Även om jag hade sålt innan raset för 1-2 månader sedan så hade det "bara" blivit 7% avkastning per år så fonden var aldrig någon succé. Fonden låg i en vanlig depå så en tredjedel av värdeökningen kommer gå till statskassan.

Det finns många visa åsikter om hur olämpligt det är att sälja något precis efter att priset gått ner. Det finns också många visa åsikter om hur klokt det är att sälja något innan priset sjunker ytterligare. För min del är jag mest glad att ha blivit av med oljan och Ryssland. Det var aldrig min avsikt att ha sådana investeringar.

Tydligen är det "fastigheter" som är underrepresenterade i min portfölj just nu. Någon som känner till ett bra och billigt fastighetsbolag?

Kommentarer

  1. Definiera bra och billigt... Castellum, SBB, Hufvudstaden, John Mattson Fastighetsföretag, Amhult eller NP3. Alla är fastighetsbolag med olika inriktningar och geografiska platser beroende på vad du är ute efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bra och billigt verkar fortfarande inte gå att kombinera på något bra sätt. Intressant med John Mattson, men som Lars säger så är de inte alls billiga. Irriterande att inte "Mr. Market" kan vara irrationell åt rätt håll där.

      Radera
  2. Själv känner jag inte till några bra och billiga fastighetsbolag. Alla skall som seden bjuder investera i bostäder. HEBA och John Mattson är bra och DYRA.Hufvudstaden? Äger inte bolaget NK på Hamngatan. Sådant vill vi inte veta av.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar bättre att köpa fastigheter nu efter raset i alla fall. Jag fick inte värderingarna att gå ihop alls innan. En del bolag, kanske de flesta bolag, kommer ta rejält med stryk när hyresgäster konkar, men de bolag som är robusta nog att hantera sånt borde gå att äga ett tag.

      Heba verkar gått ur hela raset utan att tappa värdering. Äsch.

      Radera
  3. Hej DI

    Var tidigt inne i Ryssland, när Putin var ny och verkade stå för öppenhet och närmande till väst. Investerade då enbart i fonder och lät i princip ett månadssparande rulla på.

    Blev en mer aktiv investerare för 6-7 år sedan och tog då ett principbeslut att inte investera i diktaturer och sålde allt.

    Hade även fonder i Kina (där skulle ju tillväxten ske) och dom åkte också ut.

    Kändes bra :)

    SvaraRadera
  4. Lyssna på Olavi/Hansèn i Börssnack om Paretos fastighets-analyser, mycket hörvärd podd, fredagen den 24 april!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare