Avanzas bokföringsdatum är dagen innan pengarna kommer

Är det bara jag som är trött på att Avanza visar bokföringsdatum på utdelningar som är dagen innan man får se pengarna? Det känns som en lögn att se utdelningen bokföras den 28 september när de kommer först den 29 september. (Ica Gruppen [sic] i detta fall.)

Det har inte alltid varit så och i början så undrade jag om det var jag som tagit fel på datum eller inte. Det var inte mig det var fel på.

Om det inte spelar roll för ränteuträkningar (ingen ränta) så ser jag ingen fördel med att bokföra pengarna innan de dykt upp. Speciellt som de bokförs i hemlighet utan att användaren kan komma åt dem. Det är också konstigt att Avanza bokför utdelningar dagen innan företaget gör utdelningen. Allt blir bara fel.

En annan effekt blir att utdelningar aldrig står med under dagens transaktioner, eftersom de alltid är bokförda dagen innan de hände och den dagen hade de inte hänt än.

Jag har inte frågat Avanza om det här. Någon annan kanske har frågat dem?

Edit: Som ni kanske märker håller jag på att byta tema på bloggen till något som skalar bättre till mindre skärmar. Det går inte så bra så ha lite tålamod medan jag skriver mitt eget Blogger-tema.

Kommentarer

  1. Spännande - du får gärna rota vidare i det hela.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att jag behöver göra det!

      Radera
  2. Sedan gammalt har en banktransaktion ett antal datum. Bokföringsdatum är ett, men valutadatum (då pengarna landar på ditt konto) är oftast bankdagen efter, enligt gammal tradition. I vissa banksystem går det att konfigurera så att valutadatum infaller på samma datum som bokföringsdatum, men hur det ser ut på Avanza vet jag inte
    //L-E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret! Det låter som att de vill att valutadagen ska vara utdelningsdagen och sedan sätter de bokföringsdagen till dagen innan och så ser allt fel ut. Kanske borde de helt enkelt visa valutadagen för de här transaktionerna?

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare