Buffett klagar på styrelseledamöters girighet och passivitet

Jag hade inte läst årets brev från Warren Buffett till aktieägarna i Berkshire Hathaway förrän nu, mer än ett halvår sedan det skickades. Trots att jag inte är en av aktieägarna så är hans brev alltid visa och insiktsfulla. Ett avsnitt som fångande min uppmärksamhet är det där han pekar på den osunda symbiosen mellan företagsledningar och giriga och passiva styrelseledamöter.

En styrelseledamot i USA verkar få 3-4 miljoner kronor om året för att dyka upp på sex möten och det menar Buffett är för mycket pengar för att vara sunt. Speciellt som det skapar ett beroende av pengar hos styrelseledamoten. De blir helt enkelt sugna på att vara styrelseledamot i fler bolag (enkla pengar!) vilket de kan bli om de upplevs som lätta att jobba med. Det vill säga, inte skapar ”problem” för företagens ledningar.

Buffett jämför med sin egen tid som styrelseledamot på 60-talet då han fick 100 dollar om året för att fyra gånger om året för att åka från Nebraska till Maine för styrelsesammanträden.

Jag håller med och höll egentligen med redan innan jag läste brevet. Min personliga erfarenhet av styrelseledamöter i Sverige är att de får för mycket betalt för för lite jobb. Det gäller självklart inte alla, men jag vill påstå att det gäller den stora majoriteten av företag och ledamöter. Tydligen är det än värre i USA.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare