Har Ford lyckats göra världens bästa elektriska pickup?

Jag äger aktier i Ford Motor Company i min lilla "chansningsportfölj". Det har inte varit en lysande affär men efter massor av negativa besked så kom i veckan information om Fords nya pickuptruck F-150 Lightning. F-150 är USA mest sålda fordon och om man kan få amerikaner att köpa den elektriska varianten F-150 Lightning när den börjar levereras nästa år så är det en enorm framgång.

"Marknaden" gillade F-150 Lightning-nyheten och börskursen gick upp runt 7% vilket är mycket för en tidig produktnyhet. Rent generellt så får jag vara glad att jag inte avvecklade Ford vilket jag funderade på för ett halvår sedan. Sedan nyår har aktiepriset gått upp 52% och jag ligger till slut på plus. Kanske är det tillfälligt men jag tänker fortsätta hoppas på Ford Motor Company ett tag till.

F-150 Lightning har några killer-features. Först, enorm torque, liksom alla elektriska bilar. Förbränningsmotorer har väldigt svårt att få kraft ur en stillastående motor. Elektriska motorer kan, om man vill, vara starkare när de är stillastående än när de snurrar.

Bilen har också ett eluttag så att man kan koppla in sin mini-kyl, sin elektriska borr, eller till och med använda bilens batteri till att driva ett hus när strömmen gått. Jag tror att det här kommer attrahera många amerikaner.

Den tredje killer-featuren är priset. Ford sa att basmodellen ska sälja för $40 000 vilket är mycket mindre än vad folk förväntade sig. Naturligtvis är det ett högt pris som kommer bli mycket högre efter alla mer eller mindre obligatoriska tillval och skatter men Ford säljer de flesta bilar på avbetalning och det här kommer verka billigt för många potentiella köpare.

Utan förbränningsmotor så får F-150 Lightning ett stort bagageutrymme där förbränningsmotorn brukade vara. Man kan tycka att det inte spelar någon roll men en den del som köper den här sortens bilar vill alltid ha lite mer lastutrymme.

Sedan fortsätter räckvidden vara ett problem. Med tung last kanske man bara kan köra 10 mil utan laddning vilket inte alltid räcker och laddningstiderna är vara längre än tiden det tar att fylla en bensintank. På grund av det så kommer inte F-150 Lightning fungera för alla F-150-ägare. Däremot är det väldigt många som aldrig har tung last och sällan kör mer än några mil. För de kan det här vara ett byte som de kommer älska, när den väl levereras om 6-12 månader.

Teslas Cybertruck är F-150 Lightnings främsta konkurrent. Tesla har lyckats väldigt bra med Model S och Model 3 och lyckas de lika bra med Cybertruck så kommer F-150 Lightning tappa mycket av sin potentiella marknad. En fördel Tesla har är att den antagligen kommer redan i år. Personligen tror jag Teslas Cybertruck ser alltför brutal och futuristisk ut men jag är heller inte en potentiell kund till varken F-150 Lightning eller Cybertruck.

Trots allt prat om elbilar så har de bara några få procent av marknaden. Mer än 95% av alla bilar som säljs är fortfarande drivna av förbränningsmotorer. All den försäljningen kommer försvinna från tillverkare som Ford, GM, Fiat, så en framgångsrik modell kommer inte räcka men det är en början.

Kommentarer

  1. Plötsligt händer det ;). Som f.d. Ford-anställd så blir jag ändå lite glad av dessa nyheter :-).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare