Oscar Properties-razzia och Evolution Gaming-grundarna cashar ut

Idag gjorde börsen ett mini-ras på lite drygt 3%, men två andra saker hände som kan vara början på något intressant.

Ekobrottsmyndigheten har gjort en razzia på Oscar Properties kontor för att hitta bevis på insiderhandel, berättar Dagens Industri. Exakt vilken insiderhandel det är frågan om är svårt att säga, men kursen har nyligen gått upp kraftigt och några i företagsledningen gjorde aktieköp strax innan så det kan vara relaterat.

Min magkänsla säger att razzian inte kommer resultera i något. Dels är det inte säkert att någon gjort något olagligt, och dels har det visat sig väldigt svårt att bevisa det när någon gjort något olagligt. Jag uppskattar att man försöker och verkligen undersöker misstänkta fall, men jag tror inte det kommer bli något åtal.

Mer intressant är hur framgångsrika Oscar Properties-ledningen kommer vara i att bli av med de som äger preferensaktier. De håller på med rätt skumma saker för att bli av med dem. Saker jag tror är olagliga enligt lagtexterna, men som en av mina professorer sa, det är bara olagligt om någon blir fälld.

Den andra nyheten är att OMX30-dragloket Evolution Gamings grundare igår kväll sålde aktier för 6,2 miljarder kronor och den nyheten fick aktiekursen att rasa med hela 14% idag. Trots det är aktierna dyrare idag än för två månader sedan. Jag förstår att grundarna inte kunde låta bli att förvandla en del av sina pappersaktier till papperspengar eftersom priset är så högt, men det betyder också att de inte tror att företaget kommer vara mer värt den närmaste framtiden. Den insikten fick många andra att också sälja.

Kommentarer

  1. Klockrent!

    MvH Lars

    SvaraRadera
  2. Så sant! Den skall nog ned lite till. Kanske hela vägen till stödet vid 1000kr. Känns kanske lite långt ned, men den var ändå där för endast 2 månader sedan. Risky business!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, värderingen verkar lite väl optimistisk, men vem vet, om tillräckligt många tycker att de här priserna är ok så blir det inget mer ner. Idag så studsar priset upp en aning. Antagligen folk som vill passa på att köpa billigare än förra veckan. Får se det håller i sig.

      Radera
  3. De hade insidersälj i evo på under (motsvarande) 100kr också så de har verkligen inte varit nått facit hittills.
    Kul att du fick med just dessa 2 i samma inlägg, OP är den aktie jag förlorat mest pengar på och EVO är den jag tjänat mest på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar ibland att jag själv hoppade på lite mer riskabla aktier. Aktier där man kan förlora allt eller se värderingen gå upp 10 gånger. Bara man har tillräckligt många och tillräckligt välvalda för att sluta på plus.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare