Bytte tillbaka till Investor A

Investor har två olika aktieslag, A och B. De har samma utdelning, men B-aktierna ger bara en tiondels röst på bolagsstämmor. För oss småsparare spelar rösträtten ingen större roll så man köper det aktieslag som är mest praktiskt att köpa. I Investors fall betyder det att man köper den billigaste.

Under ett decennium, eller mer, fram till hösten 2021, så var A-aktierna en krona billigare så jag köpte naturligtvis sådana. Sedan under hösten 2021 så kom Investor A in i diverse index och det blev brist på dem och priset gick upp över B-aktierna så jag sålde mina A-aktier, köpte lika många B-aktier och fick tusentals kronor över.

Igår sjönk till slut priset på A-aktierna tillbaka under B-aktierna igen, och idag gjorde bytte jag tillbaka till Investor A. Skillnaden i pris var inte stor, ca en krona, eller 0,5%, men det var gratis pengar. Det blev tyvärr mycket courtage då jag råkar ha Investor-aktier i flera olika banker, men även efter courtage kunde jag köpa fler aktier så nu har jag 0,5% fler Investoraktier. Och kommer få 0,5% mer utdelning.

Jag har haft koll på Investor-aktierna av just det här skälet. Också på Handelsbanken där B-aktien kostar 20% mer än A-aktien (vet inte varför men någon måste älska B-aktier), och på Essity där A-aktien är lite billigare men där det inte finns någon omsättning på A-aktier så de är opraktiska att försöka köpa eller sälja. Skulle något av det ändras så blir det en chans till gratis pengar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka