Doppat fötterna djupare i ETF-havet

Jag tycker om fonder. Jag tycker om vinstutdelningar. De enda som kombinerar de två på ett bra sätt är börshandlade fonder som inte går att köpa i Sverige eller i svenska kronor.

Under augusti stoppade jag ner fötterna djupare i det hav av börshandlade fonder (ETF:er) som finns tillgängliga i Tyskland, på XETRA-börsen. justetf, en etf-screener, har varit väldigt hjälpsam.

Målet har varit breda och billiga indexfonder som skyfflar vidare företagens utdelning till mig, men jag har också letat efter något med lägre tyngd mot USA eftersom jag redan har väldigt mycket av mina investeringar via USA. Resultatet blev två fonder baserade på STOXX Mid och STOXX Small-indexen. Det är index för något mindre bolag i euroområdet, så i Tyskland, Frankrike, Finland, Nederländerna, Italien och de andra länderna som använder euro.

Genom de här indexen exponeras jag mot bolag som Kone (hissar), Wärtsilä (stål), Exor (Juventus och Ferrari), Covestro (plaster) och hundratals andra bolag, en del bra, en del dåliga.

De specifika ETF:erna jag valde kom från Blackrock, med varumärket iShares. Avgiften är en aning hög med 0,4% men fonder som hanterar mindre bolag kostar generellt lite mer och inget liknande kostade mindre. Jag tröstar mig med att på sikt så brukar aktier för lite mindre bolag gå upp en aning mer än större bolag, dock efter en betydligt skakigare resa.

Europeiska aktier har inte varit lysande på ganska länge nu, men jag tror att det går i vågor och att det kommer vågor där europeiska bolag blir högre värderade igen, speciellt när så många längder blir mer protektionistiska. Oavsett hur det går så är det en bra riskspridning i min USA- och Sverige-tunga portfölj.

Den stora nackdelen med de här fonderna är att de handlas i euro och de svenska bankerna tar en hög avgift för valutaväxling. Nordnet och Avanza tar 0,25% när man köper och sedan 0,25% när man säljer. Courtaget kan också vara högre när man handlar utomlands. Avanza tar dessutom 0,25% i växlingsavgift för utdelningar. Nordnet gör inte det så de här fonderna köpte jag på Nordnet.

Jag undrar om växlingsavgifter för euro kommer förbjudas så småningom. EU har stadigt gjort det mer olagligt att krångla till euro-användning.

Båda fonderna skickar vidare företagens utdelningar till fondandelsägarna fyra gånger om året, i mars, juni, september och december, och utdelningarna är väldigt olika stora beroende på när på året det är. Utdelningarna rasade också efter pandemin, men ser man på 10-årstrenden så är det ändå uppåt. Naturligtvis så spelar den svagare svenska kronan en roll här.

Längre ner har jag lagt in sex grafer över olika aspekter på historiska utdelningar, med eller utan inflation, i euro eller svenska kronor, och de är väldigt lika. Alla trendar uppåt, med ett rejält ras för Covid, men sedan uppåt igen. Det som inte syns är att direktavkastningen är relativt låg. Runt 2-3%, vilket är mindre än många företag jag äger, men förstås mer än de 0% som de flesta fonder delar ut. (Fonder som delar ut en fast procentsats varje år, som XACT Sverige och XACT Norden Högutdelande, räknas inte)

Utdelningar iShares Euro STOXX Mid

Den sista utdelningen för i år saknas, men de är små så det förändrar inget i stort.
Figur: iShares Euro STOXX Mids utdelning (EUR) 10 år
Figur: iShares Euro STOXX Mids utdelning (SEK) 10 år
Figur: iShares Euro STOXX Mids utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Utdelningar iShares Euro STOXX Small

Den sista utdelningen för i år saknas, men de är små så det förändrar inget i stort.
Figur: iShares Euro STOXX Smalls utdelning (EUR) 10 år
Figur: iShares Euro STOXX Smalls utdelning (SEK) 10 år
Figur: iShares Euro STOXX Smalls utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Allt som allt så kommer det här öka mina årliga utdelningar med cirka 1 500 kronor, eller 200 stycken Kexchoklad.

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. (stavfel inte bra så...)
    Bra inlägg Daniel. Kritiserat Avanza flera gånger för dessa växlingsavgifter på utdelningar, och som Nordnet inte tar ut... Har inte orkat "diversifiera" via flera mäklare så fortsätter kritisera Avanza när de ligger efter bl.a. Nordnet och Nordea. Före FIRE resan användes flera banker och det är sådär, rörigt, jobbigt och...

    Ja bara handla Kexchoklad, bra för Cloetta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst skulle det vara enklare med allt på ett ställe, men jag gillar att vara diversifierad och spela ut mäklarna mot varandra. De enda gångerna det påverkat mig är när jag köpt en viss aktie hos t.ex. Nordnet men har utdelningar jag vill återinvestera hos t.ex. Avanza. Då har jag blivit lite styrd iväg från den aktien.

      Om Avanza förbättrar sina villkor för utländska ETF:er så tänker jag ta en del av äran, som en av de kunder som valde en annan bank före Avanza.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare