Jag borde flyttat allt till ISK 2012

ISK infördes 2012, nu tolv år sedan. Med ISK så skattar man på värdet varje år istället för att skatta på vinsten när man säljer (om man har en vinst).

2012 (se återblick) hade jag redan en del aktiesparande, då i aktiedepåer, och då ISK verkade bättre så flyttade jag det mesta av mitt sparande dit. Jag säger "det mesta" för jag lämnade kvar några innehav som hade gått upp mycket, med mina mått mätt, och där det skulle kostat en del vinstskatt att flytta.

Specifikt så lämnade jag kvar Avanza Zero och Sectra i aktiedepån. Hur ser det beslutet ut nu ett drygt decennium senare?

Det är inte vackert. Om jag hade flyttat Sectra 2012 så hade det kostat 20 öre per aktie i skatt, och sedan dess hade jag betalat ytterligare 2,50 kronor i skatt per aktie ISK-skatt, men jag hade kunnat återinvestera utdelningen istället för att använda den till skatt.

Nu, med aktierna kvar i depån, har jag redan betalat runt 3 kronor per aktie i skatt på utdelningar och om jag säljer aktierna nu så kommer det kosta runt 60 kronor styck i vinstskatt.

Så 2,70 kronor per aktie i skatt om jag hade flyttat dem 2012, mot ca 63 kronor per aktie i skatt om jag flyttar dem nu eller säljer dem.

Figuren ovan gör en rättvis jämförelse där ISK-skatten antas betalas varje år genom att sälja några aktier och all utdelning som blir över används till att köpa fler aktier (återinvestering). Jag hade kunnat ha cirka 100 kronor mer per aktie om jag hade flyttat dem.

Nu är det till stor del ett lyxproblem eftersom anledningen till att skatten blir så hög är att Sectra gått upp så fantastiskt mycket i pris (långt över vad som är rimligt men det har inte stoppat någon de senaste 10 åren).

Om jag istället undersöker OMXS30-fonden Avanza Zero som haft en mer normal förändring så skulle jag ha betalat runt 1,50 kronor per andel i vinstskatt att flytta dem 2012, och sedan 17,25 i ISK-skatt sedan dess. Istället så kommer jag nu betala ca 95 kronor per andel i vinstskatt när jag säljer dem. En skillnad på en faktor 5, inte 25 som för Sectra, men fortfarande överlägset till ISK:s fördel.

Med samma figur som för Sectra så är skillnaden klart mindre, men den är inte liten. Jag hade haft runt 50 kronor mer per andel om jag hade flyttat dem.

Det är lätt att vara efterklok, men det är solkart att jag skulle flyttat allt 2012, inte bara det som var billigt att flytta. Jag kommer ihåg att jag räknade på det, men jag hade helt säkert inga kalkyler med nollräntor eller med enorma uppgångar och då var skillnaden mindre och tanken på att skatta bort en del sved uppenbarligen mer.

Det kan fortfarande visa sig rätt att lämna kvar men bara om priset rasar med sådär 95% för då kommer all ISK-skatt att ha varit bortkastad. Hoppas inte det händer.

Flytta nu? Kanske...

Kommentarer

  1. "iguren ovan gör en rättvis jämförelse där ISK-skatten antas betalas varje år genom att sälja några aktier "
    Det är ingen garanti att aktiekursen går upp och att då t.ex. tvingas sälja när kursen har gått ner för att betala skatten på totala värdet är inte så bra. Men det går ju som sagt alltid att vara efterklok efteråt...inga problem.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare