Korta notiser, oktoberversionen

Sedan sist har jag påbörjat ett halv dussin inlägg utan att slutföra dem. Jag har så många halvfärdiga texter som jag samlat på mig. Ibland, men inte ofta, plockar jag upp en och slutför den, men inte den här gången. Istället, här är några saker jag noterat.

Första rapportveckan har varit ok för mig. Procter & Gambles rapport var inte lysande, men helt ok. Volvos guldtid verkar över för den här gången men aktiepriset gick ändå upp. Emilshus fortsätter att växa för pengar de drar in via nyemissioner. Eftersom förvaltningsresultat per aktie går upp så är det en ok metod för mig. Investors rapport var precis som väntad då vem som helst kan kolla priserna på de noterade innehaven. Investor fortsätter också att ha en överdrivet hög värdering.

Göteborgs Kex har gjort en kopia av Mondelez Tuc-kex, för de som inte vill köpa Mondelezprodukter. Jag har testsmakat och de får helt klart godkänt.

Prebona, kemikalieföretaget i Blekinge verkar tappa rejält på börsen. Det är ett pyttigt företag som gjorde en börsintroduktion 2016. Sedan dess har de försökt sälja sina kemikalier vilket gått sådär. Det senaste året har de faktiskt fått igång lite försäljning vilket gör det lite underligt att aktiepriset faller just nu.

Sveafastigheter har introducerats på börsen till lägsta priset i emissionen. Det är halvbra för SBB. Bra att de får in kontanter. Dåligt att de inte får in mer kontanter och att det här kommer sänka värdet på deras Sveafatighetsaktier.

Inflationssiffrorna kom in precis som i förhandstitten. Tack vare sjunkande elpriser och bränslepriser har vi nu en officiell inflation (KPI) under 2,0%. 1,6% för att vara exakt. Samtidigt har naturligtvis annat gått upp i pris mer än så, t.ex. mat, hyror och bostadsräntor så för de vars kostnader är mest mat och hyra är inflationen fortfarande sur.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sveafastigheter på väg till börsen, men med många frågetecken

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet