EFN har varit en riktigt trevlig ekonomisajt
Torsdag morgon kom det en nyhet från Dagens Media [betalvägg; inte läst] om att de anställda på EFN kallats till ett stormöte med ämnet "stora nedskärningar i syfte att lägga mer fokus på börsnyheter".
Senare på dagen publicerade EFN själva en artikel om att de gör "nysatsningar" inför 2026. Chefredaktören nämner "[ökad] satsning på det skrivna ordet" och "vässa produktion av rörligt innehåll och poddar".
Om det verkligen är det som är planen så låter det som en bra plan för mig. Jag har nog sett mindre än 5 minuter totalt av TV-biten, kanske mindre än 2 minuter, och någon podd har jag inte lyssnat på alls. Jag tror TV-biten bara kört på morgon och lunch så det har inte varit så många minuter sändning, men oavsett längd så krävs det någon som gör rekvisita, makeup, belysning, ljud, bild och producerar. Dyrt om man ska göra det riktigt bra och det låter som att de nu tänker sänka ambitionsnivån.
EFN-artikeln nämner också "färre chefer och mindre administration". Sådant låter alltid harmlöst. Ett bolag, "LW Production" säger att man ska "ändra bemanningen". Jag gissar att det är de som gjort TV eller podd-biten.
På längre sikt så undrar jag hur EFN ska gå ihop. De har verkat för bra för att vara sann som gratistjänst. De har en betalprodukt också, en fysisk tidning mer lite mer läsning. Kanske är tanken att den ska bli lönsam, om den inte redan är det. Eller handlar det om att ägaren Handelsbanken bara vill allmänt uppmuntra ekonomi- och börsintresse, även om det är på ett dyrt sätt?
Den andra lättillgängliga ekonominyhetstjänsten, Avanzas Placera, har gått från att vara meh, men personlig, till att vara meh och opersonlig efter att Avanza lämnade över pinnen till Affärsvärlden.
Kommentarer
Skicka en kommentar
Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!