Rättar halva utdelningstipset

Nu när de flesta företag i min portfölj föreslagit nya utdelningar så jag kan jämföra med mina gissningar i Tippar utdelningar 2016.

Av fjorton bolag har nio gett besked och jag gissade rätt i tre fall. I hela fem fall var jag för pessimistisk eller inte tillräckligt optimistisk. Det är lovande. Det ser ut som att jag kommer nå mina utdelningsmål lite för lätt. Ska jag redan skruva upp dem?

NordeaRätt gissat
CastellumBättre än gissat
InvestorRätt gissat
NCCBättre än gissat
Atlas CopcoBättre än gissat
TeliaSoneraBättre än gissat
SandvikRätt gissat
VolvoSämre än gissat
ICA GruppenBättre än gissat
NCC Housing?
Sectra?
Procter & Gamble?
Johnson & Johnson?
Coca Cola?

Trots att jag bara har rätt i en tredjedel av fallen så är jag rätt nöjd med mitt tippande. Jag var generellt för pessimistisk, men jag anser att vissa företag (TeliaSonera) håller uppe utdelningen i en förhoppning om bättre tider och sånt tänker jag inte planera för.

Det enda bolaget jag hittills underskattat utdelningen för är Volvo. Jag trodde inte alls att de skulle hålla utdelningen stilla.

De amerikanska bolagen lämnar inga utdelningsförslag vid årsrapporten utan det bestäms av företagsledningen närmare inpå utdelningen. Alla de tre bolag jag äger lider av den höga dollarkursen. Alla tre har för vana att höja i april. Vi får se om det här blir året då något av dem håller igen.

NCC Housing existerar inte än och det sista bolaget, Sectra, har ett brutet räkenskapsår så det tar några månader till innan de säger något.

Det tråkiga med de positiva överraskningarna är att för ett antal av företagen hoppade aktiepriset upp en bit precis när jag hade velat öka. Castellum och NCC till exempel.

Kommentarer

  1. Helt ofattbart att gå ut med slopad utdelning o sen ändra sig till att det blir utdelning. Housing lär nog kanske ge utdelning först nästa år.
    Tycker att även castellum och ncc börjat falla för trycket till slut o börjat klättra nedåt igen. Tror de kan komma ned då det är tveksamt att nedgången är över...
    Sammantaget riktigt kul med många utdelningshöjningar bland bolagen i år, men det kanske inte blir så nästa år

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag har suttit med skarpladdat vapen och väntat senaste tiden på att höja i Castellum. Det är många som tycker om det bolaget och jag kan bara hålla med. Jag gillar spridningen bland både storstäder och tillväxtområden. Sen att de lyckas höja både vinsten och utdelningen utan att dra på sig högre nettoskuldsättning är ju bra.

    Jag var en av dem som inte trodde att räntorna skulle fortsätta nedåt men det gjorde det så fastighetsaktierna ser ut att ha en fortsatt fin resa. Jag tror inte man egentligen behöver ligga och vänta på lägre nivåer utan aktien är köpvärd till dagens kurs på lång sikt tycker jag. Men det är klart, den är attraktivare på 112 än på 120 :)

    SvaraRadera
  3. Jag blev riktigt kluven till NCC när de tidigare kom med besked att dela ut Housing och slopa utdelningen. Nu visade det sig bli utdelning ändå om än inte lika stor. Dock är jag fortfarande kluven till om utdelningsmöjligheter framöver samtidigt som jag gärna skulle ha ett byggbolag i utdelningsportföljen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare