En tredjedel av Paradox aktier gick till Kina
En stor marknad för Paradox är historiska strategispel. En sak som den kinesiska regeringen inte tycker om är historien som den uppfattas av alla utom Kina själva. Det är rätt uppenbart att det kommer bli en konflikt här och det finns en stor risk att pengarna i slutändan får tala, på samma sätt som alla andra företag som säljer sig själva eller sina kunskaper till Kina för en ökad chans att få pengar från 1 miljard kineser. Även om de flesta är fattiga så är 1 miljard personer väldigt många.
Det här var en utveckling som jag inte tror någon hade planerat för. Vad betyder det rent ekonomiskt? På kort sikt påstår den största ägaren Fredrik Wester:
"We will not change the content to please the market"vilket är uppenbart skitsnack. Nästan allt underhållningsföretag gör handlar om att ändra sina produkter för att fungera bättre på "marknaden". Nu tror jag inte det kinesiska inflytandet kommer vara speciellt stort till att börja med, men den näst största ägaren av Paradox Interactive är Spiltan och de skulle säkert sälja till vem som helst om de får ett bra pris.
Så kommer Taiwan att diskret försvinna ur spelen? Tibet? Kommer andra befolkningsgrupper än "kines" plockas bort? Den officiella historien enligt kommunistdiktaturen är trots allt att det bara finns ett kinesiskt folk och det har aldrig varit annorlunda. Hur ska de hantera den rätt otrevliga historien för kommunistpartiet under andra världskriget? Hur ska de hantera att demokrati beskrivs som ett bättre styrelseskick än den kinesiska diktaturen? Allt det här är väldigt känsliga ämnen och något som affärsmän försöker glömma när någon hänger en guldmorot i ett snöre framför dem.
Tror det kommer vara guld för de som tecknade sig och är snabba på köpknappen, både kortsiktigt på nyheterna samt de heta spelreleaserna samt långsiktigt dit företaget är på väg. Även om Tencent har ett dåligt rykte så lär det finnas kontakter att uttnyttja inom mobile gaming samt geografiskt för att ta sig in på kinas marknad. Ur ett gamingperspektiv och för oss europeer spelar det nog inte speciellt stor roll om de skulle släppa lokaliserade spel för kinas marknad, även om det är tråkigt att det är så. Dock bör de vara försiktiga med detta då det gäller att inte stöta sig med den trogna kundbas som redan finns där...
SvaraRadera