Utdelningarna brände - ett par aktier

I takt med att utdelningarna kommit in så har mina kontanter för aktieköp ökat och jag började känna pressen att stoppa in pengarna någonstans. Det här är en farlig känsla. Pressen att köpa något, vad som helst, kan lätt leda till att man köper något som inte är prisvärt eller som felbalanserar portföljen. Nu är jag inte immun så förra veckan köpte jag två poster i aktier jag redan äger.

Innan nyheten om Investors skattefusk kom så köpte jag 100 aktier för 280,72 kronor styck. Det är väldigt mycket dyrare än förra gången jag köpte Investoraktier så jag är långt ifrån säker på att det var ett bra pris. Det var också innan utdelningen avskiljdes så det kommer redan i år (om några veckor) öka min utdelning med 1 000 kronor. Sedan hoppas jag de i framtiden håller sig inom lagens råmärken.

Mitt andra inköp var Telia. Ett företag som få tror på och som därför är billigare än på mer än 10 år, bortsett från en dipp under finanskrisen 2008. Jag köpte 500 Teliaaktier för 37,018 kronor styck. Här har halva årets utdelning redan betalats ut men om utdelningarna stannar på nuvarande nivå (vilket få tror) så ökar det mina årliga utdelningar med 1 500 kronor. På aktiepriset verkar det som att de flesta tror att utdelningarna kommer halveras (alternativt kassan gröpas ut för att betala utdelningar).

Jag skulle hellre väntat på ett mer distinkt prisfall på aktier men även mitt tålamod har sina gränser. Nästa inköp tror jag dock inte blir i Sverige. Lite för mycket ankdamm på svenska börsen med alldeles för mycket industri och finans och jag behöver fortfarande diversifiera mig.

Jag har tidigare varit pessimistisk till mina möjligheter att få mer i utdelning 2016 än 2015 men nu tror jag inte det blir något problem alls. Företagens utdelningar blev bättre än väntat och det här inköpet och några andra har kompenserat för de utdelningar som uteblivit eller sjunkit.

Kommentarer

  1. Tja Danne!

    Skulle inte förvåna mig om Telia överraskar med extrautdelning nästa år för aktieägare för lång och trogen tjänst...

    Jag tror inte på något sätt att detta är början på slutet för Telia. Fokus på några centrala områden i Europa är nog en bra strategi, bort från det värsta fifflet. Sen hänger de med nu Iot som garanterat kommer att fullständigt explodera närmaste 10 åren så tror jag att framtiden är fortsatt ljus. Telia är ett bra företag tycker jag

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare