Sectras inlösenaktier och Telias utdelning

Sectras ovanliga ”utdelnings”-förfarande

Istället för att betala kontant utdelning så delar Sectra ut inlösenrätter, och några veckor senare så köper de tillbaka dem för 4,50 kronor styck. Om man har aktierna i en ISK eller en kapitalförsäkring så blir det ingen skillnad alls, men om man har aktierna i en vanlig depå så blir det en stor skillnad i mängden pappersarbete.

När Sectra delar ut inlösenrätterna så är det en aktie-split och man ska dela upp anförskaffningsvärdet på den vanliga aktien och på inlösenrätten. Hur det ska delas upp får man veta i detalj senare av Skatteverket, men förra året så skulle 3,2% av det gamla anförskaffningsvärdet läggas på inlösenrätten och 96,8% på den kvarvarande aktien.

Att inlösenrätten har ett anförskaffningsvärde betyder att man kan dra av det innan man betalar kapitalskatt på resten så det blir en aning lägre skatt. Förra året var utdelningen 4,50 kronor per aktie och normal utdelningsskatt hade varit 1,35 kronor per aktie. För mig så blev skatten istället 1,04 kronor per aktie.

Haken är att anförskaffningsvärdet på de vanliga aktierna sjunker. När man säljer aktierna så blir vinsten därför större och man får betala (givet att det är en vinst) 31 öre mer i skatt per aktie, vilket blir samma slutsumma.

Sectra har några gamla storägare som uppenbarligen inte bryr sig om att deras aktier bygger på sig en större och större latent vinst och därmed potentiellt en större och större latent skattebörda. Antagligen för att de dels inte planerar att sälja, dels redan kan använda regeln som sätter anförskaffningsvärdet till 20% av försäljningspriset.

För personlig del noterar jag också att de aktier jag 2002 köpte för 8 645 kronor, nu totalt gett 8 900 kronor i utdelning. Skulle företaget gå upp i rök idag så kommer jag ändå ligga (en aning) på plus. Nu verkar inte det troligt då "marknaden" satt priset på aktierna högt. Den tycks tro på ljusa tider för Sectra framöver.

Totalt fick jag i år ut 1 800 kronor före skatt, vilket blir runt 1 400 kronor efter skatt. Beloppet är samma som de senaste fem åren (innan dess var det något mer), men nu är det till slut inte högt över vinsten. Varje år har jag trott att de skulle sluta växla ut kontanter till aktieägarna och varje år har jag haft fel. Nu tror jag att de kommer behålla det här nästa år. Har jag fel igen?

Telia

Sedan har även Telia betalat ut sin andra utdelning för året. Det ser lite bättre ut för Telia igen. I alla fall stabilare. Börskursen slutade falla och började till och med gå uppåt. Utdelningen är dock fortfarande hög i förhållande till vinst och kontantflöde.

Totalt blev det här 3 450 kronor, mindre än för några år sedan men 15% mer än förra året, helt tack vare mer utdelning per aktie. Det räcker ganska precis till att betala ett halvårs räkningar från just Telia. Skulle gärna legat på plus, men mitt boende har satt sig i en sits där Telia har monopol och monopolpriser så jag kan inte göra annat än att betala eller flytta.

Andra noteringar

Jag har nu fått mer i utdelning under 2018 än på hela förra året och det är 2 månader kvar av året. Den årliga utdelningen ser ut att gå mot en ökning på knappt 30%. Klart acceptabelt, speciellt som det blir allt svårare att växa portföljen ju större den blir och nästa år kommer ökningen, om det blir en ökning, bli betydligt mindre.

Veckan som kommer är det Bonava som gäller. Undrar om de ångrar utdelningen de beslutade om för ett halvår sedan? Marknaden för (dyra) bostadsrätter är inte alls lika ljus som för ett tag sedan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare