Konsten att gå in och ut ur marknaden på ett lönsamt sätt

🕚 Det finns oerhörda mängder pengar att tjäna på att sälja vid rätt tillfälle och köpa vid rätt tillfälle. Den som sålde alla sina aktier för en månad och köper tillbara dem idag har gjort en lysande affär för nu har de samma aktier och massor av pengar över.

På svengelska så kallas det att "tajma marknaden", att sälja sina aktier när de är som dyrast och köpa aktier när är som billigast. Eller åtminstone sälja innan man nått botten och köpa innan man nått toppen. 😓

Tråkigt nog så har det empiriskt visat sig svårt att lyckas speciellt bra med sådana försök. De senaste åren har det varit gott om folk som påpekat, helt korrekt, att aktier är orimligt dyra och som har sålt allt. De missade enorma uppgångar förra året.

För att lyckas så måste man träffa rätt på två tidpunkter. Man måste sälja innan priserna slagit i botten (oftast möjligt då nedgångar ofta pågår under en bra stund, ibland åratal) och sedan köpa när priserna slutgiltigt börjat gå upp igen, men *innan* priserna gått förbi priset man sålde för.

Det svåraste är att gå tillbaka in vid rätt tillfälle. Under en nedgång kommer oftast en hel serie rekyler (som igår?) och alla utom den sista är bara ryckningar i den långsiktiga nedgången. Är man alltför kall så kommer man dock missa uppgången igen och i slutändan köpa tillbaka aktierna dyrare än man sålde dem för.

Alternativ

💤

Helt passiv

Rör inte aktierna alls. Du kommer vara med på alla nedgångar och alla uppgångar. På lång sikt, 10-20 år, så kommer antagligen din investering gett runt 6% plus inflation per år.

Det här kan kräva rejält med is i magen och ett stabilt psyke för nedgångar kan vara smärtsamma. Det kräver också marginaler utanför börsen. En stabil inkomst eller en kassa. Annars kan man bli så illa tvungen att sälja när det är som billigast om allt går illa samtidigt, som just nu. ⚙️

Momentum (tekniska strategier)

Det finns mekaniska formler för när det kan vara bra att sälja och när det är bra att köpa. Följer man sådana formler så har man historiskt gått lite bättre än snittet, men inte alltid. Jag körde själv ett litet experiment 2015-2016 och under den tiden så var momentum-strategier dåliga.

Momentumstrategier skyddar inte heller mot plötsliga och kraftiga rörelser åt andra hållet. Till exempel skulle många strategier sålt försent i den här kraschen. Skulle börsen nu plötsligt gå upp lika snabbt till gamla nivåer (extremt, extremt osannolikt) skulle sådana strategier dessutom missa uppgången. ⚖️

Ombalanseringsstrategier

Ofta rör sig olika värdepappersslag i osynk. Obligationer, aktier och fastigheter är populärast vid olika tillfällen. Om man bestämmer sig för att ha en viss fördelning mellan de olika värdepappren så kommer marknaden förstöra den fördelningen då vissa saker kommer öka eller minska mer i värde än annat.

Om man regelbundet, men inte så ofta, balanserar om, det vill säga säljer och köper, så att man får tillbaka sin fördelning så har man historiskt gått lite bättre än snittet genom att man köpt lite billigare och sålt lite dyrare än genomsnittet.

En nackdel är att man genom att inte vara fullinvesterad missar en del av den långsiktiga värdeökningen.

Jag

Än så länge sitter jag stilla i båten. Jag har en ombalanseringsstrategi i botten, ungefär 75% aktier, 15% fastigheter, 10% kassa och obligationer, men på grund av stora skatteinbetalningar råkade jag temporärt vara överinvesterad precis när kraschen hände. Allt som hände var att kraschen balanserade min portfölj åt mig genom att kraftigt minska priset på aktierna.

Jag önskar att jag hade förmågan att köpa och sälja vid rätt tillfälle men jag litar inte på mig själv.

Kommentarer

  1. Intressant att läsa dina synpunkter.
    Jag har tradat lite i några större bolag som Beijer Ref, Cast, Wihlborgs, Lifco m fl
    Medan nu har jag fastnat för en större fastighetsportfölj vilka jag följer med spänning, denna finns hos Nordea
    Har även en slags basportfölj hos LF med Cast, SEB och SWED.
    SWEDs courtage-fria portfölj innehåller nu endast BTS men där har jag tidigare handlat en del, mindre innehav/summor.
    Hos Nordnet ligger en bortglömd del i Latvian Forest...
    hälsar
    Robert
    som sover lugnt och har skapat en excel-lista med samtliga portföljers nedgångar...nördigt, hehe
    Glömde att jag tankar Spiltan Invest och har där 50 k vilket får räcka tills vidare!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare