Förvånansvärt höga värderingar

✈️ Snabbinlägg

Jag har fortfarande ingen kassa att köpa för så jag sitter stilla vid sidlinjen och ser årslön efter årslön subtraheras från min portfölj, men av ren nyfikenhet så kollade jag hur det går för reseföretagen.

Resandet har minskat kraftigt den senaste månaden i takt med allt fler stoppas från att resa eller helt enkelt väljer att inte dela virus och bakterier med andra. Så pass mycket att rutter ställs in både till höger och vänster. Flygbolag är kända för att leva på en knivsegg under normala tider och det här borde rimligen knäcka ett antal av dem, fler än FlyBe som var på fallrepet långt innan det här hände. Trots den stundande kraschen så ligger värderingen på såväl SAS, American Airlines och Delta Airlines på runt hälften av toppnoteringarna. Det verkar väldigt högt för något som kan bli värdelöst inom några veckor. 🏦

Räknar alla med att flygbolagen kommer räddas med skattepengar?

Jag kollade också TUI, resebolagsjätten, och de verkar ha kvar en tredjedel av sin värdering. Det verkar i alla fall rimligare.

Trots de blodröda resultatraderna så har min portfölj än så länge klarat sig en aning bättre (-21%) än index (OMX Stockholm All-Share Cap: -27%). Jag hade hoppats att den skulle vara lite mer motståndskraftig men just nu dras alla företag över en kam så det dröjer nog 6-12 månader innan alla priser stabiliserat sig på relevanta nivåer, vad det nu är. Bra läge för den som kan analysera företag korrekt långsiktigt. 💱

Övrigt: För några timmar sedan kostade en amerikansk dollar strax över 10 svenska kronor.

Hur är det med er andra? Jag hoppas att ni mår bra och att ni drar nytta av att slippa pendling och långresor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare