Ner, ner, ner, upp, ner, ner, upp, ...

⤵️ Det ser nu ut som det här kan bli den näst största nedgången jag har varit med om. I kronor är det överlägset den största nedgången. Nu pratar vi inte längre månadslöner utan snarare årslöner i nedgång.

Man brukar trösta sig med att man då kan köpa aktier billigare vilket ökar framtidens kassaflöde från utdelningar men jag har ingen kassa. Jag är dessutom trots nedgångarna fortfarande överinvesterad om än inte så mycket längre.

📉

Som jag redan skrivit så är nedgången inte direkt förvånande med tanke på de orimliga priserna många företag hade på sina aktier. Orsaken till nedgången kunde jag inte ha gissat men det spelar egentligen inte roll. När marknaden är högt värderad så är värderingarna ömtåliga och så fort folk inser att en uppgång inte är garanterad så börjar fallet. 💸

Det finns säkert de som köpte sina första aktier efter att ha hört om den enormt stora prisökningen 2019. Jag hoppas att de förstår att sånt här händer och det är bara att acceptera. På lite sikt har det alltid löst sig (såvida man inte köpte Telia-aktier av staten för 85 kronor styck på toppen av IT-bubblan). Det är i alla fall vad jag hoppas, men jag inser att för många kommer det här bli ett brännsår som inte glöms i första taget.

Ljuspunkter? Förmögenhetsskatten (ISK-skatten) blir lägre. Tjoho.

Kommentarer

  1. Svar
    1. Vad ironiskt om man skulle gå och få en dödlig lunginflammation medan man skriver om siffror på Internet!

      Radera
  2. jepp..inte kul alls. Men bara att bita i och se hur det sett ut förr på marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu börjar det ändå bli historiska dagar, på ett negativt sätt. Finns väl några jämförelser kvar från det senaste seklet men inte så många.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare