Volvos utdelning blir mycket mindre

När vi får höra om årets utdelning från företag så är det bara styrelsens förslag till utdelning. Nästan utan undantag kommer sedan årsstämman klubba den utdelningen så det steget brukar ses som ren formalia. Inte så i år.

Castellum beslutade precis att utdelningen skulle bli som planerat, men för Volvo ser det värre ut. Förslaget från styrelsen efter en rekordstor vinst 2019 var 5,50 kronor per aktie i normal utdelning och 7,50 kronor per aktie i en bonusutdelning. Utdelning som utdelning men det är för att kunna göra fina grafer över "normal utdelning". Idag drog styrelsen tillbaka förslaget om bonusutdelning. De beslutade också att skicka hem 20 000 anställda i väntan på att det är meningsfullt att producera maskiner igen.

Jag förstår varför företagen gör det, och det är antagligen rätt beslut, men jag hade redan sålt björnskinnet i tron att björnen var skjuten så det går in i kolumnen "dåliga nyheter". En kolumn som börjar bli rätt full.

För mig betyder det att det blir en sänkt utdelning i år, mindre kassaflöde, svårare att balansera om portföljen utan försäljningar. Inga goda nyheter med andra ord.

Å andra sidan så är alla mina möten videokonferenser hemifrån vilket har sina poänger.

Om nu alla med antydan till symptom håller sig undan så kan vi bryta den här smittspridningen. Jag har ingen lust att se Italien-scener i Sverige men om folk vägrar ta risken på allvar så kommer vi komma dit. Var nu duktiga svenskar och bli generade för kroppskontakt, ha ett par meter i personligt utrymme, säg inte mer än nödvändigt och fokusera på vädret.

Kommentarer

  1. Sålde av Volvo faktiskt innan corona-krisen, minns inte varför. Har alltid varit lite skeptisk till cyklisk industri. Vill hellre äga sånt med stadigt kassaflöde, som t.ex. fastighetspreffar, telecom, mat. Dock har jag precis plockat in en pytteliten bevakningspost i HM, bolaget jag svansat runt i flera år, men aldrig kommit till skott. Med en DA på 8% kan det bli en intressant resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att inte ha cyklisk industri i Sverge om man inte skickar sina pengar utomlands.

      H&M verkar i alla fall nått en rimligare värdering, men utdelningen verkar vi få glömma.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare