Kredit eller inte kredit, eller kanske bara lite kredit

📷 "Anonym" frågade på mitt inlägg om svarta svanar varför jag hade som princip att inte ha kredit. Jag svarade där men jag tänker vika ut mig lite mer här. Nej, nej, spring inte. Bildligt talat alltså. Kom tillbaka! Inte med bilder, litterärt bildligt!

Handla aktier på kredit

💳 Kredit, det vill säga att låna pengar, är ett sätt att få mer pengar i handen. Med mer pengar i handen kan man köpa fler aktier och vinsten blir större och utdelningarna blir större. Låter bra, inte sant?

Det som också händer är att när börsen kraschar eller hickar till så blir förlusterna större. På sikt (10+ år) så brukar börsen gått upp mer än låneräntor så det kan låta som en bra idé om man har ett långt perspektiv. Men ändå...

Låt mig berätta om varför jag inte följt med flugan att handla aktier med lånade pengar!

Ränta

% Jag försöker skaffa mig ett positivt kassaflöde från mina investeringar. Räntor blir en minuspost, tillsammans med skatter, och jag undviker gärna minusposter även om de teoretiskt skulle kompenseras av en lika stor, eller större, pluspost.

Om man har mycket pengar så ger Avanza ett lån på någonstans mellan 0 och 50 000 kronor med 0% ränta. Det är en bra låneränta (men en usel sparränta). Skulle man låna lite för mycket pengar så kan räntan smita iväg upp till 5,90% så det måste man akta sig för. Man måste med andra ord hålla ständig koll på villkoren så att man inte glider ur lyxfållan in i lyxfällan. Skönt att slippa sånt.

Risk

👎 Risken i en portfölj, det vill säga sannolikheten för att förlora pengar och storleken på den förlusten ökar när man handlar med någon annans pengar. Jag slipper gärna det också.

Tvångsförsäljning vid fel tillfälle

💸 Om det blir en krasch så att värdet på säkerheten sjunker kraftigt så kan en bank tvinga låntagaren att sälja (eller säljer åt låntagaren) och det skulle typiskt vara den absolut sämsta tiden att sälja. "Marknaden" överreagerar åt båda hållen så det är mer än troligt att man skulle sälja aktier för mindre än de är värda vilket seriöst suger.

Portföljkontroll

⚖️ Den mest konkreta anledningen att jag inte slagit till på Avanzas relativt billiga lån är att lånevillkoren.

Banker lånar inte ut pengar billigt om man inte redan har pengar och för Avanza innebär det att man sätter sin portfölj i pant. Jag använder Avanza som exempel eftersom jag läst igenom deras avtal när jag funderade på att skaffa kredit, men jag antar att alla banker är likadana.

Enligt låneavtalet man gör med Avanza så kan Avanza göra vad de vill med ens portfölj för att få tillbaka lånade pengarna. Jag tycker inte om att ge någon annan rätt att ändra min portfölj så det blev ett stort minus. De kan skicka en räkning om de vill ha tillbaka pengarna, men jag vill inte att de ska röra min portfölj.

Från Avanzas kreditavtal:

Om Kunden inte fullgör sina förpliktelser gentemot Bolaget enligt detta avtal får Bolaget, utan föregående underrättelse till Kunden, omedelbart ta panten i anspråk på det sätt och i den ordning Bolaget finner lämpligt, [...]
Till det kan man lägga:
Rätten till kredit gäller [...] ett belopp som motsvarar [...] belåningsvärdet av tillgångarna i ISK och på Kreditkontot.
och
Belåningsvärdet, [...] beräknas av Bolaget i enlighet med de regler som Bolaget vid var tid tillämpar.
Med andra ord är det teoretiskt möjligt för Avanza att bestämma när som helst att en kreditkund får låna maximalt sådär 1 krona och sedan sälja personens aktier. Helt enligt det avtal som kreditkunderna skriver på.

Men de måste väl säga till om de sänker lånegränsen tänker ni. Näpp.

Kunden kan inte i något avseende undgå ansvar för eventuell uppkommen säkerhetsbrist under åberopande av att Kunden av Bolaget inte underrättats om det gällande sammanlagda belåningsvärdet, valutasäkerhetskravet, säkerhetskravet av tillgångarna i ISK och på anslutet Kreditkonto eller om uppkommen säkerhetsbrist.

Man ska inte heller tro att man kan dela upp sina pengar i ett "belånat konto" och ett annat konto.

Om, vid försäljning [...] likviden inte täcker Bolagets hela fordran, [får Avanza] belasta annat konto som Kunden har i Bolaget.

Jag tror inte på allvar att Avanza kommer vara avsiktligt elaka mot sina kunder eftersom det skulle vara usel PR, men om de nu aldrig tänker göra sånt så kunde de låtit bli att skriva in det i avtalet.

Det är dessutom inte helt säkert att Avanza har något att säga till om eftersom Avanza i sin tur tar sig rätten att pantsätta dina aktier hos någon tredje part och kanske kommer denna tredje part vid något tillfälle få panik.

Denna tredje part kan dessutom i praktiken förbjuda personen att sälja "sina" aktier. Avtalet innehåller ett avsnitt om att om man vill sälja pantsatta aktier så måste man noga följa eventuellt speciella anvisningar, utan att ge något exempel på vad för anvisning det kan vara.

Men ändå!

☂️ Känner man till allt det här och ändå tycker att det är ok att låna pengar för att öka chansen till större avkastning så ser jag inget fel i det. Det är upp till var och en att bestämma sig för vad man är bekväm med.

Jag vet att jag är en trygghetskramare men jag kräver inte att andra ska vara det.

jag känner till händelser där för stora lån vid fel tillfälle gjorde människor utblottade trots att det både före och efter antagligen verkat som en bra idé att ha de lånen. Det har med all säkerhet påverkat min inställning till lån på ett negativt sätt.

Kommentarer

  1. Hej Daniel!
    Fasen vad bra inlägg du skriver alltså!

    Tack också för att du förklarar vad kontraktet innebär på ett enkelt sätt, småsparare förtjänar att få veta det så man vet vad man ger sig in på.

    Jag har alltid tänkt att intelligenta människor kan förklara komplicerade saker på ett enkelt sätt - nu har du bevisat det :)

    Personligen har jag själv valt att inte belåna portföljen - Jag har inte uteslutit det men bestämt att det ska mycket till innan jag använder mig av det alternativet. Anledningen till det beror mångt och mycket på det du säger i inlägget.

    Väldigt välskrivet inlägg - som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Den som är satt i skuld är icke fri.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare