Svarta svanar och myrkottar. Nu testas principerna.

🐧 Länge trodde européerna att det inte fanns några svarta svanar. Svanar är vita. Punkt. De svarta svanar som finns i Australien skulle antagligen blivit högst upprörda om de fått veta att de inte existerar men tack och lov förstod de inte vad människorna sa.

En felaktig tro att något inte existerar, eller kan hända, för att man aldrig sett det förut kallas inom finansvärlden för en svart svan-teori. Uttrycket gjordes berömt tack vare Talebs bok med samma namn. Jag skrev mer om det i samband med Dieselgate.


Svart Svan i Victoria, Australien
Foto: Fir0002/Flagstaffotos licensierat under GDFL

Tanken att ett virus från en myrkotte på en matmarknad i Kina skulle hoppa över till människor och skapa världsomspännande panik är en svart svan. Det finns inte i folks medvetande förrän det händer. För ärlighets skull så får jag säga att myrkottarna kan vara oskyldiga. jag menar, vem kan tro att det här lilla djuret kan vara farligt?

Crash Boom Bang

💸 Effekten är i alla fall tydlig. Konferenser ställs in. Fabriker stänger (men har också återöppnat). Resor ställs in. Och börsen befinner sig i ett kontrollerat fall med 2-4% ner varje dag.

Det här är inte första gången jag ser djupdykningar på börsen. IT-kraschar, terrorattentat, finanskraschar och diverse annan hicka har passerat förbi, men för mig har det aldrig handlat om så stora belopp som den här gången. Skrämmande stora belopp. Många månadslöner med ett minustecken framför.

Trots allt rött, eller snarare på grund av allt rött, skulle jag gärna passa på att använda sparad kassa till att köpa. Tyvärr gick all sparad kassa, och lite till, till Skatteverket för några veckor sedan. Just nu är jag överinvesterad. Helt fel läge för börsdykningar med andra ord.

Mentalt har jag alltid försökt ställa in mig på att börsen kan tappa 30% av värdet, men med förra årets uppgång så kan fallhöjden vara mer än så. Vi får se.

Väntat

På ett sätt är det här väntat. I takt med att värderingarna har blivit allt högre så har de blivit mer ömtåliga. Man letar en ursäkt att sälja och nu finns det en bra ursäkt, men det kunde också varit något helt annat. Ett vulkanutbrott, en oväntad konkurs, ett krigshot. När värderingarna till stor del bygger på framtidstro snarare än företagstro så krävs det inte mycket för att bli rädd.

Viruset

😷

Jag har också försökt sätta mig in i hur rädd jag ska vara för det nya viruset men det är väldigt svårt att veta. Det är farligare än en vanlig influensa, men inte lika farligt som spanska sjukan. Liksom de vanliga influensorna så slår det hårdast mot de som är äldre och redan är sjuka. Liksom de vanliga influensorna så kan även friska människor bli allvarligt sjuka även om det inte är sannolikt.

Det är många som inte får några symptom. De tar emot viruset, besegrar det, och lever på som vanligt. Det gör att man är osäker på hur många som smittats vilket gör det svårt att veta hur farligt viruset är. Är det 1 miljon smittade, 1000 (0,01%) ordentligt sjuka och 20 (0,0002%) som dödas, eller är det 2000 smittade, 1000 (50%) ordentligt sjuka och 20 (1%) som dör? Man vet inte och det kommer ta ett tag att veta. Därför är vi alla nervösa.

Utdelningarna då?

🎁 Utdelningar kräver fungerande företag som gör vinster. De flesta företag beror på att pengar, människor och prylar snurrar runt och just nu ser vi människor som slutar snurra. Betyder det att pengar och prylar också slutar snurra? I så fall kan det bli ett rejält slag mot utdelningarna nästa år.

Jag önskar att jag hade kassa till att köpa fler aktier. Det lockar lite att skaffa kredit men nej, det är en annan princip som jag inte tänker rucka på.

Kommentarer

  1. Intressant skrivet. Utdelningar är betydligt trögare än aktievärde, kanske får vi se några sänkningar under 2021-22 men de allra flesta bolag har tillräcklig kassa att övervintra detta utan att göra aktieägarna besvikna (givet virusets nuvarande spridning)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har rätt många industribolag som höjer och sänker utdelningar från år till år. Vet inte riktigt hur det kommer gå för dem under året. Lyckligtvis har jag inte några resebolag.

      (Richard Branson: "If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.")

      Förresten, du skriver ofta saker jag skulle vilja kommentera men din blog kräver att de som kommenterar gör så med sina Google-konton. Är det något du skulle vara intresserad av att ändra?

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Hoppas du får mer energi och tid att skriva om din unika portfölj för jag är alltid nyfiken på hur du bollar dina hundra bolag.

      Radera
  3. Varför har du som princip att inte ha kredit för att köpa? Med lån som har noll procent ränta räcker det med extremt låg avkastning för att det ska vara en plusaffär. Hör dig gärna utveckla dina tankar om du vill!

    Jag gillar själv inte att skuldsätta mig, men har ett lån på ca 1 procent av min portfölj i dagsläget. Det är en nivå jag är helt bekväm med, och utan det hade jag missat ett (vad jag hoppas) kommer vara goda investeringar om än inte i år, men antagligen nästa och flera år därefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ett par anledningar till att jag undviker kredit. En anledning är att det helt enkelt är en sak mindre att bekymra sig om. En annan att för mycket kredit är dåligt, och "ingen kredit" är så långt från "för mycket kredit" man kan komma.

      Den mest konkreta anledning är att jag inte tyckte om kreditavtalet på Avanza. När man skriver upp sig för kredit så ger man Avanza omfattande möjligheter att göra vad de vill med låntagarens portfölj och jag tycker inte om att skriva på papper där jag ger bort kontrollen av "min" portfölj.

      Jag förstår varför avtalet ser ut som det gör och jag tror inte att Avanza på något sätt har som avsikt att, eller kommer att missbruka sina rättigheter, men det är svårt för mig att skriva på något sånt.

      Skulle kunna låna på något annat ställe förstås, men då blir det andra räntor efter det andra stället inte får direkt kontroll över min portfölj.

      Den största poängen med kredit för mig vore desutom att lätt kunna reagera på händelser medan mina pengar är ett par dagar bort, men jag överlever.

      Jag tycker absolut att det är ok för de som belånat sin portfölj med ett par procent att göra så, men det är ett beslut som får vara upp till var och en.

      Och tack för inspiration till ett lite längre inlägg (kanske, någon gång). :)

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare