Sammanfattning rapportsäsongen och utdelningar

Jag tänker inte rabbla siffror den här gången utan vill någon se de exakta gissningarna och hur det blev så har jag uppdaterat min gissningspost.

På det stora hela blev det som jag förväntat mig, men Volvo AB kom med en gigantisk utdelning som helt kommer rädda utdelningssäsongen för mig. Nu blir det utdelningstillväxt även i år. Jag vet inte exakt vad som händer med de amerikanska aktierna, men prognosen är att portföljen kommer få en organisk utdelningstillväxt på 2,7%.

2,7% organisk utdelningstillväxt är den sämsta ökningen sedan 2016 då utdelningen sjönk 16%. Det är ungefär som inflationen vilket är en bra sak. Bättre än under inflationen i alla fall. Positiva tankar!

Kommentarer

  1. Som sagt; bättre än inflationen och att klaga är en synd (var det någon som någon gång sade...).

    Har följt dig länge och uppskattar inläggen. Då du har haft en resa med DuPont tänkte jag tipsa om denna film, som är mycket bra.

    https://www.imdb.com/title/tt9071322/

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kemibolag. :-( Dow Chemicals :-( DuPont :-(

      Väldigt många kemikalier är extremt användbara och nödvändiga för oss, men det är otrevligt hur oförsiktiga tillverkarna ibland är. När jag köpte Dow Chemicals så fick jag lite mer än jag hade velat ha. Sedan alla mergar och uppdelningar har jag mest väntat på ett bra tillfälle att städa upp. Snart...

      Det enda jag kan vara glad över är att deras konkurrent Bauer var korkade nog att köpa krutdurken Monsanto.

      > klaga är en synd (var det någon som någon gång sade...).

      Även "ska inte se given häst i munnen". På sätt och vis är det "given häst" då jag knappast själv jobbat på varken Volvo Trucks eller ICA (och jag har noga undvikit att köpa aktier i bolag där jag är för insyltad).

      Allt gott för dig också!

      Radera
  2. Det kunde ha blivit sämre, skönt att Volvo räddade upp situationen!

    /Stefan @ http://ihallandeinvest.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, om det bara någonsin var så att det inte kunde bli värre. (Famous last words?)

      Men ja, jag såg inte fram emot sjunkande utdelningar. Varken organiskt eller efter köp av fler aktier. Men konjunkturen är fortfarande ansträngd. Det finns ett par bolag som riskerar sänka nästa år. BillerudKorsnäs med sin engångsutdelning, H&M med en utdelningsandel över 100%, Volvo menar fortfarande att den här utdelningen är en bonus, Sandvik och Atlas Copco har sjunkande orderingångar.

      Men det är en stor portfölj. Kanske Nordea höjer igen, eller något annat bolag räddar situationen. Det är ju därför vi diversifierar.

      Radera
  3. Svar
    1. Tack! Känns kanske mer lugnande än härligt. Den långsiktiga planen bygger på ständigt ökande utdelningar och skulle det spricka när det trots allt inte är stor kris så skulle det vara oroväckande.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare