Sju nya "Dividend Aristocrats"

I USA har S&P Dow Jones Indices definierat en grupp bolag som "Dividend Aristocrats". För att få vara med i den klubben så ska man gett årlig utdelning i minst 25 år och utdelningen ska de senaste 25 åren varje år varit högre än året innan.

Nya, nu när listan för 2020 publicerats, är:

  • Albemarle
  • Amcor
  • Atmos Energy
  • Essex Property Trust
  • Expeditors International of Washington
  • Ross Stores
  • Realty Income.

🏠 Realty Income är välkänt bland utdelningskramare. Det är en fastighetsstiftelse som delar ut varje månad, och som ibland höjt utdelningen flera gånger per år. Essex Property Trust är samma sorts fastighetsstiftelse, men från San Mateo ("Silicon Valley"). Hos Avanza har de 6070 respektive 16 ägare.

De andra bolagen är mindre kända än Realty Income.

⚛️ Albemarle är ett kemibolag från Charlotte. Det har 5 000 anställda och en omsättning på ca 30 miljarder kronor om året. Viktiga produkter är brandskyddsmedel och kemikalier för "fracking". 324 Avanza-kunder har lagt märke till dem och äger aktier i bolaget.

📦 Amcor är ett förpackningsföretag från Warmley, utanför Bristol i England. Lite lustigt då det tidigare hette "Australian Paper Manufacturers". Det finns antagligen en anledning. Det är en konkurrent till några av våra stora svenska bolag så kanske ska man hoppas de gör några misstag, men deras 35 000 anställda vill nog inte det. På Avanza finns bara 38 ägare vilket är underligt få.

Atmos Energy är en naturgasproducent från Dallas. Då naturgas är den enklaste uppgraderingen från kol så har de det rätt bra just nu. Får se vad som händer när man uppgraderar vidare. Inte alls populär bland Avanzakunder där bara 25 av dem tyckt om bolagat tillräckligt mycket för att köpa en aktie. Jag är på majoritetens sida här.

🚚 Expeditors International of Washington är ett fraktbolag från Seattle, samma ställe som Amazon. Undrar om det finns någon koppling. En annan fråga är hur länge de förblir på den här exklusiva listan då bedömare tror på en något sänkt utdelning. Själv tror jag inte det kommer hända eftersom det finns mycket prestige i att inte ramla ut och de gör bra vinst per aktie.

Jag trodde det skulle finnas fler än 21 ägare hos Avanza, då bolaget verkar både välskött och annorlunda, men tydligen inte. Jag blev en aning sugen på att köpa en aktie själv när jag läste på om dem.

🏬 Ross Stores, enda bolaget kvar, är en varuhuskedja från Kalifornien som delvis konkurrerar med H&M i USA. De har lyckats ge ständigt ökande utdelningar genom att knappt ge någon utdelning. Direktavkastningen är mesiga 0,9%. Några dussin Avanzakunder äger aktier i bolaget. Lycka till för dem, men jag vet egentligen inte varför. Vänner-fantaster?

Inga garantier alls

De här bolagen har helt klart skötts väl men de är inte billiga och lär inte bli billigare av att hamna på "Dividend Aristocrats"-listan. En lista som nu har lite drygt 60 bolag på sig. Inte lätt att komma in där.

Det är viktigt att påpeka att det inte finns någon garanti att något går bra i framtiden bara för att det gått bra förr. Vad hände med de mest framgångsrika tillverkarna av hästdroskor? Kokkaffe? Uppslagsverk?

Ökningar betyder dessutom inte att ökningarna följt inflationen. Bara att de ökat.

Kommentarer

  1. Är du ägare till någon av dessa eller kommer du köpa in dig i någon?

    /AMK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag är överinvesterad enligt min balanseringstrategi så det blir nog inte så många nyköp närmaste tiden, men det enda av bolagen som jag i så fall skulle vara nyfiken på är "Expeditors International of Washington". Beroende på pris, och antagligen är det redan nu för dyrt. Man vill hitta bolag innan de höjer utdelningen 25 år i rad, inte efteråt.

      Radera
  2. Hej Daniel!
    Oj, det var en hel del nya bolag för mig, bara realty Income som jag känner igen.

    En snabb okulärbesiktning säger mig att amcor verkar spännande - varför vet jag inte riktigt.

    Intressant lista!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare