Alla indexfonder är inte jämlika

Jag fick en bra kommentar från Magnus på mitt inlägg om avgifters effekt över 40 år. Jag svarade där, men jag vill gärna breda ut mig lite mer så här kommer sågningen av alla indexfonder! (Inte riktigt, men en del kritik kommer jag dela med mig av.)

Sveriges enskilt mest kända fond är antagligen Avanza Zero. Avanzas indexfond utan avgift som dels fungerar som marknadsföring för Avanza, och dels ger Avanza en billig motpart för många affärer. Alltid billigare att handla med sig själv.

Avanza Zero må vara en indexfond men Avanza Zeros index suger.

Styrkan i en indexfond ska vara att den representerar hela marknaden och sedan spelar det ingen roll om Kappahl eller H&M är populärast för i slutändan kommer värden bara flytta mellan bolag i indexet. Avanza Zeros index speglar inte marknaden.

Avanza Zeros index, OMXS30 + utdelningar, innehåller bara 30 svenska företag. De 30 företag som det handlas med mest. Inte de 30 största bolagen eller de 30 bolag som är framgångsrikast, utan de bolag där det investeras och spekuleras mest. Därför låg t.ex. Fingerprint med i indexet.

Letar man indexfond så det tre kriterier den ska uppfylla:

1. För en region eller bransch man tror på.

2. Som täcker hela marknaden.

3. Med låg avgift.

Avanza Zero kan i bästa fall klara av villkor 1 och 3.

Numera finns det massor av fonder med avgifter på 0 till 0,2% så plocka något där. Jag brukar nämna Nordnets superfonder som använder betydligt bredare index än Avanza Zero. Nordnet har också 0% avgift på sin Sverigefond.

Under många år spelade det ingen större roll för företagen i Avanza Zeros smala index rörde sig som marknaden, men nu de senaste åren har en del av tillväxten legat helt utanför Avanzas smala index och de som valde bredare indexfonder fick större del av tillväxten.

Jämför Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige hos Morningstar och se hur Nordnets fond har ökat 35 procentenheter mer de senaste tio åren. Det betyder ungefär 10% mer för den som satte in pengarna 2010, och ännu bättre om man satte in pengarna de för bara några år sedan.

Jag skriver mycket om Avanza Zero här men bara för att den är såpass välkänd. Det finns många fonder som följer alltför smala index eller i alla fall smalare än hela marknaden. Handelsbanken använder till exempel index som undantar branscher och företag som de inte tycker är hållbara. Det är ett index, men det täcker inte hela marknaden.

Allmän information: Jag är kund hos både Nordnet och Avanza men jag har inget samarbete med någon av dem och jag äger inte heller aktier i något av bolagen.

Kommentarer

  1. Hej, intressant med Zero vs Superfonden. Men lite kritik, punkterna 1 och 2 funkar inte i mitt huve. Antingen är 1 och 2 samma och då är det eg. bara en punkt. Eller så är det två olika saker och då kan det inte vara två kriterier som kan uppfyllas samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tack för kommentaren!

      Jag ser det som att kriterie 1 är en mer generell klassificering, som "globalfond", eller "Sverige-fond", men visst finns det genrer som är identiska med det enda möjliga indexet och då blir det förstås samma. T.ex. "Svenska Investmentbolagindexet" som ibindex gör.

      För exemplet Sverigefond så finns det däremot en hel serie index, och samma sak för globalfond. En del bra, en del mindre bra.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare