Sparkontot "Coca Cola" höjer räntan

The Coca Cola Company, företaget med rättigheterna till Coca Cola, meddelade precis att de tänker höja sin utdelning med 2,5%, från 40 cent per aktie och kvartal till 41 cent. Jag räknar med att de behåller den utdelningen året ut även om de kan ändra den när som helst.

Fyra utdelningar på 41 cent ger totalt 1 dollar och 64 cent på ett år, vilket är en direktavkastning på 2,8%.

På det hela taget så är det svårt att se The Coca Cola Company som något annat än ett riskabelt bankkonto med lite bättre ränta. Med den dominans de har så är det svårt att växa, men trots det så är direktavkastningen låg. Normalt väljer man "Låg utdelning men bra tillväxtmöjligheter" eller "Hög utdelning men svaga tillväxtmöjligheter". I Coca Cola får man det sämsta av båda alternativen.

Jag äger aktier i The Coca Cola Company men de köpte jag till ett betydligt lägre pris än vad företaget kostar idag. Idag står de för 2-3% av min portfölj. Tråkiga 2-3%.

Som en bonus så verkar influensaviruset i Kina minskat folks köp av bubblande drycker så första kvartalet 2020 kommer bli en aning svagare än väntat. Kanske därför det här är den minsta procentuella ökningen det senaste decenniet (så långt jag har lättillgänglig data).

Kommentarer

  1. Intressant, har du kollat närmare på dels hur stor vinst de gör, samt vad de gör med den? Det är ju poppis i USA att återköpa aktier, är det där större delen av deras vinst tar vägen? De har en väldigt blygsam utdelning för ett företag som mig veterligen inte växer och investerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De delar ut större delen av vinsten (runt 75%) och gör en del återköp för resten, men inte speciellt mycket. Så enda förklaringen till den låga direktavkastningen är att folk är beredda att betala ett väldigt högt pris för Coca Cola-aktier.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare