Sälja i maj eller är det strunt?

Det finns en vedertagen sanning{citation needed} att börsen går sämre på sommaren än på vintern, och enligt en del{citation needed} kan man hjälpa sitt sparande på vägen genom att sälja i maj och köpa tillbaka till hösten, innan november.

Det finns en wikipediasida om man vill läsa lite mer om det, men sammanfattningsvis så verkar det funnits ett mönster där börsen gått sämre på somrar vintrar. Men även om det varit så är det tveksamt om det varit lönsamt att sälja, och självklart ännu mer tveksamt om trenden fortsätter in i framtiden.

Jag tänkte i alla fall utnyttja att jag har så mycket data för min egen portfölj och se om jag rent visuellt kan se mönstret.

Först, finns det något tydligt mönster som går att se bara genom att titta på den veckovisa avkastningen? Ni kan behöva klicka på bilden för att se den större för det är rätt mycket data i en liten figur.

Ser ni något? För mig ser det rätt slumpmässigt ut. Mer blåa (positiva) veckor än oranga (negativa) veckor. Man kan se perioder där börsen stadigt sjunkit eller gått upp i månader, men de perioderna verkar blivit allt mer sällsynta. Nu är det mer 2 steg framåt, 1 tillbaka som gäller.

Så lät mig bryta ut den positiva biten, november till maj. Den bit som ska vara bättre än resten av året. Återigen kan ni behöva klicka på bilden för att se något. Om ni ser något... För mig ser det likadant ut som helheten. En del veckor går upp, en del går ner.

November - maj

Juni- oktober

Slutligen en figur över bara de månader som brukar gå dåligt. Klicka på bilden för att se den tydligt. Jag ser samma mönster som annars, en blandning av blått och orange.

En sak kvar att göra, gruppera alla staplar.

November - maj- sorterade veckor

Juni- oktober - sorterade veckor

Aha, en skillnad! Det är fler veckor mellan november och maj än mellan juni och oktober så graferna är olika breda, men inom graferna kan man tydligt se att fördelningen mellan blått och orange är olika. Så på sommaren är det en mindre övervikt av positiva veckor än på vintern. Är skillnaden större än vad som kan förklaras med slump? Ingen aning. Det går säkert att räkna på det men så bra är inte mina statistikkunskaper att jag bara kan slänga fram felmarginaler.

Min slutsats blir att effekten i alla fall inte är uppenbar. Även om effekten finns (och det inte är slump) så är de slumpmässiga svängningarna mycket större. Över 20 år (om man kan hoppa 20 år tillbaka i tiden) kan det finnas (kanske det fanns) ett mönster, men på ett eller ett par år så kan man lika gärna förlora som att tjäna på att försöka något.

Kommentarer

  1. Intressanta grafer! Inte för att jag tror på att man ska försöka tajma marknaden, och om man försöker det tillkommer ju även courtage, men det är ändå intressant att se hur det ser ut.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker mest att jag ska spara lite kassa till eventuellt svagare veckor under sommaren :-)

    SvaraRadera
  3. Jag ligger belånad under nov-apr pga säsongseffekten. Nov-apr är betydligt bättre än resten av året. Du kan läsa om det här.
    https://web.archive.org/web/20090327105408/http://www.equityguardiangroup.com/seasonal.htm

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare