Mestadels duktiga företag den här veckan (Atlas Copco, BillerudKorsnäs, Telia, Volvo, NCC, H&M, Corteva, DuPont, Epiroc)

Medan börsen som helhet rört sig sidledes med lite diverse reaktioner så verkar det som att mina företag den här veckan rapporterade på ett jobb gott utfört. Mycket, mycket trevligt! En del av dem rusade på börsen, en del rasade, men det verkar mest varit korrigeringar, inga katastrofer eller underverk.

Atlas Copcos rapport för 2019

Den så kallade marknaden reagerade negativt på Atlas Copcos rapport men som jag ser det var det för att förväntningarna var skyhöga. Aktiepriset har gått upp runt 70% senaste året och jag tvivlar på att företaget har blivit 70% mer värt. Det behövs en reality check då och då.

Sedan har även Atlas Copco varnat för att 2020 nog blir sämre än 2019. Vi får väl se.

Utdelningen höjs från 6,30 till 7 kronor som jag hade gissat.

BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs är ett purfärskt innehav i min portfölj så jag tänker inte säga mer om rapporten än allt dåligt var redan känt, och allt nytt var positivt. Kursen gick upp cirka 20%. Att jag köpte aktier förra veckan innan uppgången måste betyda att jag är ett geni. Vilken annan förklaring kan det finnas?

Utdelningen blir samma som förra året, 4,30 kronor, men med en bonusutdelning av skogspengarna på 4,30 till. Allt kommer på en gång i maj, vilket är rimligt eftersom de inte ska sitta på pengarna längre än nödvändigt.

Telia

Telia kanske inte varit så duktiga, men de var rätt förutsägbara. En symbolisk utdelningshöjning från 2,36 till 2,45 kronor per aktie. Täcker inflationen men inte mycket mer. Inga negativa nyheter är allt jag hoppas på just nu.

Deras bokslutskommuniké pratar "GSEK" istället för "miljarder kronor". Jag vet inte vad jag tycker om det. Det känns som att devalvera betydelsen av en miljard. Någon annan rapport skrev BSEK på engelska. Det verkade också underligt.

Volvo AB

Volvo AB har haft ett kanonår och även om de också varnar för ett knackigt 2020 så kan vi just nu glädjas åt hur bra jobb de gjort 2019. För andra året i rad så lägger de en bonusutdelning ovanpå den vanliga utdelningen. Jag börjar undra om det verkligen är en bonusutdelning om den kommer två år i rad?

Förra året var det 5 kronor + 5 kronor i bonus. I år är det 5,50 kronor och 7,50 kronor i bonus. Det är mycket mer än jag förväntat mig och kommer rädda utdelningsåret 2020 för mig om inget överraskande negativt händer.

NCC

NCC har varit ett problembarn i några år, tillsammans med sin avknoppning Bonava. Nu börjar det se lite bättre ut även om orderingången har sjunkit. Kanske slutet på 2020 blir knepigt.

Utdelningen höjdes från 4 till 5 kronor. Mindre än det var förr, och mindre än jag hade gissat, men rätt ok. Börspriset hoppade upp mer än 10% så tydligen hade många en mer negativ syn på NCC än jag hade.

Hennes & Mauritz

Hos H&M hände det mycket. Stefan Persson slutar som styrelseordförande. Karl Johan Persson tar över som ordförande men lämnar då över VD-positionen till en intern rekrytering som många talat gott om. En intern rekrytering som inte kommer från familjen Persson.

Företaget valde återigen att ha en hög utdelning. Så hög att vinsten inte räcker för att betala den. Jag är inte jättenöjd, men börspriset gick upp en hel del så många andra är nöjda. Kanske för att det var mindre övertrassering på vinsten än förra året?

I kronor är utdelningen, precis som de senaste åren, 9,75 kronor per aktie.

Corteva

Corteva, en spillra av gamla Dow Chemicals och DuPont, rapporterade en liten förlust vilket fick aktiepriset att skjuta i höjden. Tydligen så hade vi förväntat oss en större förlust. Inget om utdelningar men jag bryr mig knappt. Det här innehavet är ett spontant "Sälj"-klick bort från att bli såld. Vem vill äga ett företag som gör jordbruksgifter?

DuPont de Nemours

DuPont de Nemours är liksom Corteva en spillra av gamla Dow Chemicals och DuPont och de stod för veckans största prisfall på 14%. Har jag nämnt hur illa jag tycker om företagsihopslagningar och delningar? Man får massor av extra kostnader, synliga och osynliga, och man dödar en massa värde, synligt och osynligt.

Just den här gången rapporterade man en sjunkande vinst och väldigt begränsade förhoppningar om 2020. Samma vinst som nu tycks vara målet för 2020.

Epiroc

Kursen gjorde ett 10%-dyk vid rapporten, antagligen för att även Epiroc varnade om att 2020 kan bli tufft. Liksom för många andra industribolag så kommer en stor del av räddningen från att den svenska kronan rasat. Genom att alla i Sverige blir lite fattigare så kan bolagen trots allt rapportera högre vinster — så länge vinsten rapporteras i svenska kronor. Utländska investerare är nog inte lika förtjusta.

Utdelningen föreslås bli 2,40 kronor per aktie vilket är en ökning från förra året. Epiroc är ett nytt bolag så det är svårt att se riktigt långa trender utan att gräva i rapporter från Atlas Copco.

Kommentarer

  1. Tack för riktigt fin sammanställning! Blir spännande att ta del av kommande veckas rapporter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Fyra svenska företag kvar för mig, ICA Gruppen [sic], Kungsleden, Wallenstam och så den stora elefanten, Nordea. Jag förväntar mig faktiskt inga konstigheter hos någon av dem. Nordea blir mest spännande.

      Nordea sa vid Q3-rapporten att de räknar med att sänka utdelningen till 0,40 euro per aktie men skulle det bli högre eller lägre än så kan det bli reaktioner. Blir det lägre så spricker mitt utdelningsår igen efter att Volvo räddat det. Så jag hoppas på en långtråkig vecka. :)

      Någon speciell rapport du hoppas på eller är rädd för?

      Radera
  2. Hittade in till din blogg idag genom din välskrivna kommentar på z2036:s blogg. Har nu läst alla återblickarna. Väldigt underhållande och intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas mina misstag kan vara lärorika. Jag borde antagligen skriva färdigt rapporten för 2015 men det känns fortfarande som att det är lite nära nutid. Dessutom har jag gjort färre lärorika misstag de senaste åren (tror jag!).

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare