Sectra ger exakt samma utdelning som vanligt

Sectra, medicinteknikföretaget, är ett av mina äldsta innehav så jag har fått se hur utdelningen utvecklats över tjugo år.

Fram till och med 2008
50 öre per aktie
2011-2012
5 kronor per aktie i form av en inlösenaktie
Sedan 2013
4,50 kronor per aktie i form av en inlösenaktie

Det gör det hela väldigt förutsägbart i alla fall. 2009-2010 var finanskrisen men för Sectras del mest en Philipskris då partnerskapet med Philips kraschade och Sectra fick bygga upp en egen säljorganisation snabbt som sjutton.

Grönt är inlösenaktier i mina kalkylark

Utdelningsandelen har i alla fall ändrats. Under många år så var utdelningen mycket högre än företagets vinst, men sedan någon år tillbaka så är vinsten större än utdelningen. Direktavkastningen har också ändrats. Den brukade vara runt 5 procent men är nu nere på 0,7 procent eftersom priset på Sectraaktier är skyhögt.

Årsrapporten för 2020/21 kom imorse och företaget rapporterar en omsättningsökning på 2%, en orderingångsökning på 46% och en vinstökning på 15%. Det fick den annars dalande börskusen att hoppa upp rejält (runt 10%). Min uppfattning är fortfarande att priset på en sectraaktie är väldigt högt. Företaget måste vara ungefär tre gånger så stort för att jag ska uppleva värderingen som rimlig. Sectra har växt, men det kommer ta lång tid att växa till tre gånger nuvarande storlek.

Jag sålde Eolus Vind-aktier för att det höga priset hade gjort Eolus Vind till en för stor del av portföljen. Jag har ingen liknande begränsning på Sectra så jag kommer fortsätta ha de aktier jag har och inkassera 1 800 kronor i utdelning varje höst. Styrelsen vill också dela aktierna i fem så att 600-kronorsaktierna blir 120-kronorsaktier. För min del så föredrar jag när företag låter bli sånt, men det spelar ingen stor roll.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka