XACT Sverige: Utdelningen blir 20,70 kronor utbetalad den 14 juni

XACT Sverige är min enda ETF, börshandlade fond. Det är en fond skapad av Handelsbanken och har de senaste åren varit mitt val när velat investera i en svensk indexfond.
XACT Sverige
20,70 kr / andel
8 juni 2021 - avskiljning
14 juni 2021 - utbetalning

XACT Sverige ger utdelning, vilket jag tycker är en bra sak. Det gör det lättare för mig att förvandla mina investeringar till ett kassaflöde. Tyvärr så är utdelningarna inte kopplade till innehavens utdelningar så de säljer en del av innehaven för att ge utdelning. Inte vad jag vill.

I år kommer utdelningen bli 20,70 kronor per andel. Den kommer avskiljas den 8 juni, och utbetalas den 14 juni. För mig betyder det 7 245 kronor, lite mer än jag hade förväntat mig. Det är en direktavkastning på 3,4%, betydligt mer än vad företagen själva ger vilket riskerar att över tid urholka tillväxten och minska utdelningen.

Efter den här utdelningen så kommer jag vara i en utdelningsöken med bara några sporadiska skvättar fram till sent i höst. Det blir mycket pasta det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare