Arbitaget mellan Johnson & Johnson och Kenvue var på väg att gå upp i rök

För att få aktieägare intresserade av Kenvue-aktien så gav Johnson & Johnson ut dem med 7% rabatt, men i samma ögonblick som växelkursen var låst så började den möjliga arbitagevinsten krympa. "Arbitage" är när man kan utnyttja prisskillnader för att göra en säker vinst, till exempel när man får tillgång till Kenvue-aktier 7% billigare än marknadspriset.

I svenska kronor, med växlingsavgifter och courtage, så indikerade kurserna på beslutsdagen en vinst på 121 kronor per aktie man hade i Johnson & Johnson (6,8%). Två dagar senare hade det minskat till 76 kronor per aktie (4,4%)

De som hade tillgång till blankning kunde ta hem vinst omedelbart genom att sälja blankade Kenvue-aktier och köpa Johnson & Johnson och sedan kvitta de blankade aktierna mot Kenvue-aktierna när de väl dyker upp. Det finns säkert många som gjort så för enligt Benzinga så var 14,82% av tillgängliga aktier i Kenvue blankade i förra veckan, en femfaldig ökning.

Sedan under helgen hände något. Företagen rapporterade att erbjudandet blivit kraftigt övertecknat och aktieägare skulle bara få 23,8% av vad de bad om. Helt plötsligt måste de som sålt (för många) blankade Kenvueaktier istället köpa de aktierna på marknaden och de Johnson & Johnson-ägare som ville byta måste nu göra det genom att sälja och köpa som alla andra. Det fick aktiekurserna att rusa i motsatt riktning, och tadaa så var arbitagegapet 265 kronor per Johnson & Johnson-aktie man byter (14,9%).

Jag anmälde en fjärdedel av mina aktier i Johnson & Johnson för byte så jag fick runt 6% av mina Johnson & Johanson-aktier utbytta. Det gör Kenvue till ett pyttigt innehav så kanske kommer jag försöka göra en liten arbitagevinst på dem istället för att behålla dem. Med facit i handen skulle jag naturligtvis anmält alla för byte. Tanken flög genom mitt huvud men till slut tyckte jag risken var för stor. Alldeles för många påstod att affären, trots 7% rabatt, inte var bra.

Jag kan få 1 JNJ-aktie mer än jag började med om jag växlar tillbaka. Har det varit värt det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka