Växlingskursen för Johnson & Johnson till Kenvue spikad

De tre första dagarna den här veckan har avgjort växelkursen i erbjudandet från Johnson & Johnson. Jag har redan skrivit en längre artikel om det som kanske bör läsas först. Seden dess har prisgapet mellan aktierna vidgats.

Växlingskursen blir 8,0324 Kenvue-aktier per Johnson & Johnson-aktie, precis intill på den övre gränsen i erbjudandet (8,0549). Det betyder att erbjudandet blir maximalt generöst för de som har JNJ-aktier och vill ha Kenvue-aktier istället. Det betyder också att färre JNJ-aktier kommer makuleras om erbjudandet fulltecknas än om priset varit som för 2 veckor sedan.

Misstanken är att kurserna efter aktiebytet kommer glida isär ytterligare när de som försöker göra en snabb affär säljer sina Kenvue-aktier för att köpa tillbaka Johnson & Johnson. Det skulle kunna orsaka en rea i Kenvue eller en temporär topp i JNJ-priset för den som vill spekulera lite. Det kan också bli så att folk kommer försöka sälja JNJ-aktier på det som de tror är en temporär topp så att det istället blir en temporär dipp, och tvärtom för Kenvue.

Det är oklart exakt när Kenvue-aktierna dyker upp. Erbjudandet säger "promptly after the expiration of the Exchange Offer", så snarast efter den 18 augusti. Erbjudandet antar också att aktierna kommer växlats innan den 28 augusti vilket är X-dag för utdelningar i både Johnson & Johnson och Kenvue. För oss svenskar tillkommer fördröjningar när våra banker ska översätta det som hände i deras amerikanska depåer till enskilda aktieägare.

Jag lutar just nu (Avanza-deadline imorgon torsdag klockan 13:59) åt att anmäla en fjärdedel av mina Johnson & Johnson-aktier för växling till Kenvue. Skulle jag få allt jag begär och kursskillnaden består, eller krymper, så kommer jag växla tillbaka några av dem till Johnson & Johnson. Skulle jag få mindre än jag ber om så får Kenvue bli ett mindre innehav bredvid Procter & Gamble. Samma sak om kursskillnaden växer, då kommer jag behålla aktierna och hoppas att det blir en stabil utdelare. Majoriteten av pengarna kommer oavsett bli kvar i Johnson & Johnson.

Uppdatering 2023-08-17 klockan 09:25:

Jag gjorde som jag planerade och anmälde en fjärdedel av mina aktier till växling. Folk påstår att det kommer övertecknas så jag kommer nog inte få en fjärdedel växlade, men förhoppningsvis blir det i alla fall några aktier. Å andra sidan finns det många som, likt Petrusko, säger att de inte tänker delta för de litar på Johnson & Johnson och vill inte ha något att göra med det här nya.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare

Det tog 27 månader att komma tillbaka