Sectra var sist ut att rapportera och föreslå utdelning

Sectra, medicinteknik och säkerhetsteknik-bolaget i Linköping, var de sista i min portfölj att komma med årsrapport och utdelningsförslag. Kvartalet var ok. Bra omsättning, ok vinst, sjunkande vinstmarginal. Företaget är mitt i en omställning från licenser till prenumerationer som de säger kommer kosta på kort sikt men löna sig lång sikt och VD-kommentaren antyder att det här var bättre än han själv hade väntat sig.

"Churn" är ett begrepp för hur många kunder man tappar och Sectra rapporterar en "churn" på 0,4%, så om alla kunder är värda lika mycket så har de tappat 1 av 250 kunder det senaste året. Det är extremt bra så det är inte konstigt att man upprepar den siffran. Man har bra samarbeten med kunder där båda parterna är nöjda.

Medicinteknikdelen är den del som är klart störst och den dominerar företaget. De fortsätter att sälja system till stora sjukvårdsorganisationer runt om i världen, men här är det uppenbart att vinsten inte hänger med omsättningen. Jag tror en del av det är hur man bokför kontrakt.

Säkerhetsteknikdelen har gjort något som måste vara rekordvinst i spåren av Putins aggression. Deras främsta produkt är en krypterad modern mobiltelefon som de kallar Sectra Tiger. Vi svenskar förstår nog namnet bättre än de på Nato-högkvarteret där den används. Sedan har vissa säkerhetsläckor nyligen visat hur man inte kan förlita sig helt på teknik. Om jag förstått rätt så läckte en tysk general hemligheter till Ryssland genom att använda sin telefon i ett avlyssnat hotellrum på en semester.

Tillbaka till Sectra som föreslår en utdelning på 1,10 kronor per aktie, och att den görs med inlösenaktier precis som vanligt. Jag tror att det är ett sätt att sänka skatten en aning då skatten flyttas från utdelningen till en senare försäljning av aktierna. Har man aktierna i en ISK så spelar det ingen roll men just de här aktierna har jag faktiskt i en depå då jag inte velat utlösa kapitalskatten en flytt skulle kosta.

Figur: Sectras utdelning (SEK) 10 år

1,10 kronor är samma som förra året och mindre än jag trott, men med tanke på vinsten så är det rimligt. Sectra-aktien har just nu fallit med 6% från sin vanliga skyhöga nivå.

Figur: Sectras utdelning (SEK) 10 år inflationsjusterad

Samma utdelning betyder också att utdelningen halkar efter inflationen. Det är rimligt att inte höja med tanke på vinst men utdelningar som inte följer inflationen blir till sist värdelösa.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

RikaTillsammans brokighet