Cloetta tar en engångsförlust i nötverksamheten

Cloetta, det svenska konfektyrbolaget som inte är en del av Mondelēz, meddelade precis att de tar en engångsförlust i nötverksamheten när de säljer Nutisal. Nutisal representerar tydligen hälften av Cloettas nötverksamhet så det är en rejäl nedskärning på nötter, men bara 1% på totalomsättningen.

Priset de fick, cirka 60 miljoner kronor, är långt mindre än vad de köpte Nutisal för 2013. Priset då angavs till någonstans i spannet 110 till 300 miljoner kronor. Nutisal var uppenbarligen värderat till cirka 140 miljoner kronor i bokföringen så de lär ha betalat minst så mycket.

Skillnaden mellan 140 och 60 miljoner blir en förlust i bokföringen som kommer synas i nästa kvartalsrapport. Egentligen gjorde de den förlusten i samma ögonblick de köpte Nutisal för mer än vad det var värt, men förluster från företagsköp är lätta att gömma i bokföringen som "goodwill". Jag skulle inte vara ledsen om goodwill försvann helt ur bokföringar.

Jag tar upp det här för att jag tycker det visar hur dyrt det är att växa med företagsköp. Jag vet inte hur mycket vinst Cloetta gjort på Nutisal de senaste 10 åren, men helt säkert mindre än den här förlusten. Å andra sidan hade det kanske kostat ännu mer att försöka skapa en egen nötverksamhet. Det är svårt att växa helt enkelt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Hydromars ser ut som ett nytt bedrägeribolag (Varning!)

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare