Inköpet har till slut betalat sig själv (Nordea)

2003 köpte jag 200 aktier i Nordea för 9 279 kronor. Nu, efter 14 år, så har de 200 aktierna gett mig 10 286 kronor i utdelning så alla pengar är tillbaka, trots att jag fortfarande äger aktierna. Vad som än händer med aktiekursen nu så kan jag inte kalla det inköpet dåligt.

Inflationsjusterar man så blir det lite annorlunda, eftersom tiotusen kronor då var mer värdefulla än tiotusen kronor är nu. Då blir priset på aktierna 10 748 moderna pengar, medan utdelningarna tillsammans är värda 10 854 moderna pengar. Så plus där också.

Jag hoppas att de övriga hundra inköpen av olika aktier över åren kan bli lika bra, men 13 år är nog antagligen en rimlig tid att vänta.

Kommentarer

  1. Stort grattis och vilken härlig resa! Äger oxå Nordea och hoppas givetvis på något likande! ☺ Trevlig helg! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma (i efterhand).

      Får se vilken nästa aktie blir att betala sig själv. Någon från ungefär samma år. När aktier var relativt billiga.

      Radera
  2. Grattis, så bra har inte mina aktier gjort, köpte Nordea och SEB vid brexit, så kommer dröja för mig. Närmast för mig är drygt 50% på HM :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 50% är rätt bra det också, men ja, skulle tro att det kommer dröja ganska länge för allt man köpt senaste åren. Vi får se. Jag håller tummarna!

      Radera
  3. Nja, skulle företaget gå i konkurs och aktierna bli värdelösa på måndag skulle jag nog ändå se det som en ganska dålig investering. Lyckligtvis känns den risken inte särskilt stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till och med om det händer så kommer jag ha positiv genomsnittlig årsavkastning. Visst, strax över noll är inte jättebra, men det är ändå över noll.

      Sedan sätter du förstås fingret på en fara med min Buy&Hold. Ett företag kan förändras på ett decennium och då kan jag följa med ner i underjorden.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare