Köpte lite kläder igen. Det var inte rätt.

Jag har haft svårt att hitta något som jag tycker är prisvärt de senaste månaderna men när Hennes & Mauritz rasade (-10% från toppen till botten under dagen) och jag såg att jag hade pengar på kontot så köpte jag 100 aktier för 222,89 kronor. Samtidigt så säger banker att 200-220 är rimligt och att man bör sälja det man har för de priser det är nu, så det verkar inte smart av mig.

Jag håller normalt aktier tills vidare så jag tänker inte bekymra mig om hur kursen rör sig men skulle företaget börja gå knackigt så vore det förstås synd. Det är fortfarande ett av mina mindre innehav vilket gör att jag inte oroar mig alltför mycket. Som min undersökning förra året visade så gäller det dock inte alla. Det var många som hade en stor andel av sina portföljer i bolaget och för de svider nog det här lite.

Största anledningen till att jag inte tycker att jag gjort rätt är att det här är fel bransch för mig. Buffett höll sig utanför IT eftersom han inte förstod hur branschen fungerade. Jag borde hålla mig utanför klädhandeln. Men det gör jag inte. Det blir i alla fall inga fler inköp på ett tag. Möjligtvis om allt annat ser dyrt ut och H&M går ner till 180.

Består utdelningarna så betyder det här 975 kronor mer per år. Alltså mat en månad till varje år. Det är rätt användbart.

Kommentarer

  1. Jag skulle inte bry mig det minsta om vad banker säger, de (som de flesta analytiker) reagerar mest. Nu är H&M i en negativ spiral och då kommer riktkurserna ner, en bra rapport och någon tids uppgång så kommer riktkurser istället högre än aktuell kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har, liksom du, ingen större tro på bankernas förmåga att bedöma framtiden, men när jag själv är så oinsatt som jag är om H&M så griper man efter de strån man ser.

      Vi får se om några år. Till dess blir det nog lite utdelning i alla fall.

      Radera
  2. Tänk så här. Ifall bankerna kunde förutsäga priset på en aktie. Varför skulle de fortsätta jobba på bank och ha vanliga kunder? De hade ju leva på att trade:a aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är naturligtvis ädla människor som önskar andra mer lycka än sig själva! Vi får inte vara så cyniska. :-)

      Och även om de kan göra någon form av bedömning av vad företaget borde vara värt så är det sällan marknadspriset bryr sig på kort sikt.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare