Arbitrage? Varför skiljer sig priset åt? (Mer Oscar Properties)

Efter min förra artikel om Oscar Properties har jag följt dem för att se hur nyemissionen går. Den blev inte fulltecknad men de verkar fått in rätt mycket pengar i alla fall. Om det är nog vet jag inte.

Det jag egentligen vill prata om är prissättningen på aktier och teckningsrätter och BTA:er.

Priset på aktien har legat runt 2,20 kronor mest hela tiden. Samtidigt så såldes teckningsrätter för långt under 1 öre och teckningsrätterna gav ägarna rätt till en aktie för 1,49 kronor. Så varför köpte inte folk teckningsrätter istället? Jag förstår inte.

Sedan efter nyemissionen så fick folk Oscar Properties Holding BTA, där BTA betyder "betald tecknad aktie". Det är ett mellansteg på väg mot en riktig aktie och de går också att handla. De handlas för ungefär 1,50 medan den vanliga aktien handlas för 2,20. Jag förstår inte.

Omsättningen är relativt låg i alla aktier och papper men vem betalar över 2 kronor aktien när man kan få samma aktie via en teckningsrätt för 1,49 + 0,00004? Vem betalar över 2 kronor aktien när man kan få samma aktie via en BTA för 1,50?

Så är/var det här en möjlighet för arbitrage? Arbitrage är när man drar nytta av att olika marknader har olika pris, och i det här fallet så skiljer sig priset ordentligt åt. Så om man kunde låna Oscar Properties-aktier, sälja dem för 2,50 styck, sedan använda pengarna för att köpa lika många BTA och behålla mellanskillnaden så skulle det bli en ren vinst, men det är så uppenbart att jag måste anta att det är något jag missar eller inte förstår.

Jag har personligen inga planer på att röra dem med tång. De som läst min blogg ett tag vet att jag inte tycker om kortsiktig spekulation och det här känns som en variant av det.

Kommentarer

  1. Du har rätt, marknaden är ologisk här. Problemet är väl att det inte finns några aktier att låna så arbitraget går inte att göra. Då kommer andra faktorer in som att det förmodligen är enklare att sälja av aktien än en bta om det skulle bli bråttom.
    Även prisskillnaden mellan preffA och preffB har varit konstig, där preffB har värderats mycket högre än vad konverteringsvillkoren anger.
    Jag handlar inte heller OP men jag tycker kursrörelserna är intressanta. Någon av OP-aktierna finns nästan varje dag på vinnar- eller förlorarlistan, ibland t.o.m på bägge!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare