Avanzas frågesport

Avanza gjorde sina kunders årsrapport lite intressantare genom att göra den till en frågesport med 6 frågor om sånt som "vilken månad var din bästa månad" och "vilket land har du mest investerat i".

Eftersom jag försöker att ha koll på mitt sparande så blev det en principfråga att ha alla rätt. Inte helt lätt då jag har mitt sparande utspritt på Nordea (lägst courtage), Nordnet (bäst? utlandshantering) och Avanza (allmänt bra) men genom att snegla i mina anteckningar så löste det sig.

Ett tips: Frågesporten bryr sig om kronor, inte procent. Det är därför min största fond också är min bästa investering enligt dem.

Länk till din egen frågesport/rapport: https://www.avanza.se/ditt2019.html

Min riktiga årsrapport som tar hänsyn till alla banker och kassan kommer om någon vecka. Jag tror att jag ligger på ca +32% exklusive kassa, +26% inklusive kassa men det är preliminära siffror.

Kommentarer

  1. Svar
    1. Grattis! Det är fantastiska procentsatser som jag hoppas du är rejält nöjd med.

      Radera
  2. Varför underpresterar Avanzas kunder år efter år vs index? I år igen ser vi en kraftig underprestation oavsett om vi väljer OMX30, SPI el annat index. Ngn som har en teori varför Avanza som kollektiv är så usla investerare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade på samma sak när de berättade för oss att snittkunden "bara" haft en tillväxt på lite drygt 20%.

      Jag tror att det är kassa och räntepapper som gör det. Jag tycker jag har mycket i räntepapper men det finns många blandfonder som har bortåt hälften. Det kan också vara de som har bundet räntesparande. Efter ett år som 2018 där de flesta av oss backade så kan jag tänka mig att ett garanterat säkert sparande lockade.

      Jag kan inte klandra folk jag inte känner. Kanske gör de bra val ur sina perspektiv, men jag hoppas det inte är folk som får sina sparpengar länsade av finansiella blodiglar.

      Radera
    2. en orsak är nog också att Avanza rapporterat att många kunder bara har en aktie eller ett fåtal i sina portföljer!

      Sen så har ju faktiskt en index global fond gått sämre än stockholm då valutan tappat på sistone...

      Själv har jag en del preferensaktier för stabilt kassaflöde så jag hänger planerat inte med index när det går så bra men nu har de gått mycket bättre än man kan förvänta sig normalt (15% upp!)

      Radera
  3. Uppskattar att du tar dig tid att skriva.

    mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag uppskattar att du tar dig tid att kommentera! Läser alltid dina kommentarer oavsett blogg med stor nyfikenhet!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare