Fick inte månadsspara i XACT Sverige

Efter en del funderande bestämde jag mig för att avsluta månadssparandet i Avanza Zero och istället månadsspara i XACT Sverige (även känd som XACT OMXSB), vilket löser två problem. Dels att Avanza Zero, som bara innehåller de 30 mest omsatta aktierna på börsen, är lite väl smal, dels att mitt fondsparande inte ger mig något automatiskt kassaflöde (utdelningar). Så jag hade en plan!

Nordnet tillåter sina kunder att lägga upp ett månadssparande i ETF-er och bjuder då på courtaget.

För någon vecka sedan så gjorde jag ett första tådopp i XACT Sverige, och imorse gick jag ner till knäna genom att köpa 113 andelar till för i snitt 506,16 kronor. Det här skulle kunna öka mina utdelningar med cirka 1 800 kronor om utdelningarna ligger på samma nivå procentuellt som förra året. Det ser fortfarande ut som att mina utdelningar kommer sjunka med cirka 7% nästa år, men kanske kan jag göra något mer köp innan allt är klart.

Fast sedan gick hela planen i sank. Nordnet tillåter bara att man månadssparar i vissa ETF:er och XACT Sverige är inte med på listan. Doh!

Plan B, en annan liknande fond. Nordnet gör det lätt att söka på utdelande Sverige-fonder:

En träff, XACT Sverige.

Plan C... en utdelande globalfond/ETF med låg avgift som handlas i svenska kronor? Aha, 39 alternativ... och varenda en handlas i euro. Jag har ingen lust att betala växlingsavgifter på mitt månadssparande.

Plan D. Det blir nog att köpa för hand, och betala courtage. Äsch.

Någon som känner till en bättre lösning för min kravspecifikation?

Kommentarer

  1. Själv är jag ganska ointresserad av utdelning. Jag föredrar att sälja andelar själv om behovet skulle uppstå.
    Men en ETF med utdelning och månadsspar på Nordnet och handel i SEK finns. Det är dock en Nordenfond men eftersom du har både Sverige och Global som alternativ, kanske det duger. Xact Högutdelande heter den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kanske det enda alternativet, men jag tycker den verkar överdriva det här med utdelningar. Trots allt så är de bolag som ger absolut störst procentuell utdelning företag med problem.

      Du har rätt att man kan sälja andelar själv, men jag hade hoppats att jag skulle få en automatisk mappning från företagens utdelningar till fondens utdelning på det här sättet. Jag vill inte råka sälja "för mycket" så att mina innehav urholkas.

      Än så länge är det här ett experiment och jag kan mycket väl ändra mig. Kanske får minustecknen mig att fatta kortsiktiga beslut.

      Radera
  2. Saknar också xact sverige som månadssparande. lite synd.

    SvaraRadera
  3. Känner tyvärr inte till någon lösning. Efter nyår får jag en liten bonus och tänkte leta lägga en del av den på något helt nytt. Har du någon bevakningslista att dela med dig av?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu går det mesta av mitt sparande in i billiga indexfonder så inget speciellt tips, och min bevakning är mest av aktier som man ska hålla sig borta från eftersom jag skaffat mig ett intresse av det absurda och det finns mycket som är absurt. Ledsen. Hoppas du hittar något du känner dig nöjd med.

      Tack för att du försökte komma på något sätt att hjälpa till!

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare