Ser inte bra ut med utdelningarna inför 2020

Nu när det nästan är slut på utdelningar för 2019 så satte jag mig ner och undersökte hur nästa år kommer bli. Jag använde lite magkänsla, lite egna bedömningar och marketscreener.com som listar förväntade utdelningar de närmaste åren för många företag.

Det ser inte bra ut. Efter att ha haft en årlig utdelningstillväxt på mellan 15 och 60% sedan 2011 så ser det ut som det blir röda siffror nästa år. Min första bedömning säger minus 9%. Inte bra.


Ledsen person

Största problemet är att man bedömer att Nordea kommer sänka utdelningen kraftigt. Jaja, det blir i alla fall mindre skatt till Finland på det sättet. Sedan hade Volvo en bonusutdelning förra året.

Ett annat problem är att jag inte köpt mycket under 2019 och där jag har köpt så har det varit i bolag som går knackigt just nu, som Nordea och NCC. Jag ångrar inte de köpen men det kommer nog ta ett tag innan det betalar sig.

Jag har lite utrymme att köpa mer för att få upp utdelningarna, men jag gillar inte riktigt läget just nu.

Beslut, beslut.

Kommentarer

  1. Går väl att ersätta Nordea och ncc om man vill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går, men utdelning på kort sikt är bara ett kriterium så man får väga för och emot och ta det goda med det onda. Förhoppningen är att aktierna ska vara bra i längden.

      Radera
  2. Samma här! Nästa år ser tufft ut. Jag har flera bolag som ligger i sänkningsrisken, bl a Nordea, Sampo, SJR och Kindred :) Det blir spännande att se hur 2020 blir :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en lista av komplicerade företag. Jag hoppas de vägs upp av andra företag som går bättre!

      Radera
  3. Hej! Mina utdelningar landar på samma nivå fast jag sparat lite extra. Swedbank kommer sänka och volvo tar nog bort extra utdelning. Så är det ibland... Kanske någon annan höjer får man hoppas.

    SvaraRadera
  4. Köp bitcoin istället. 100% upp på året. Även fast den gått 200% ner sedan i sommras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. > Haha, ner 200%, den var kul.
      Kryptovalutor är uppenbarligen väldigt speciella. :)

      @Anonym: Jag försöker hålla mig borta från rena spekulationer och jag ser värderingen på kryptovalutor just nu som ren spekulation. Det gör att jag missar uppgångar, men jag slipper också krascher.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare