Fler utdelningar bättre än jag trott: Castellum och Investor

Rapporterna för 2020 kommer nu i en stadig ström och för mig har det varit trevlig läsning. Jag skrev om Sandvik igår och sedan dess har rapporter kommit från Investor och Castellum. Lustigt nog är det tre av mina fyra största innehav direkt i början av rapportsäsongen. Det fjärde stora innehavet är Volvo som rapporterar om två veckor.

Investor

Investor kan inte riktigt överraska eftersom vi vet vilka företag investmentbolaget äger och kan se hur de företagen går på börsen, men de har också några innehav som inte finns på börsen. Störst av dem är Mölnlycke som rapporten säger går bra i pandemins spår. På kort sikt är jag mest intresserad av Investors kassaflöde och utdelningar. Förra året fick de dra ner utdelningen men nu är den tillbaka i den nivå som var planerad för 2020, 14 kronor per år, uppdelad i 10 kronor på våren och 4 kronor på hösten. Det är 7,7% mer än innan pandemin, och 56% mer än pandemiåret 2020.

I rapporten nämner de också att telekombolaget Tre tänker sälja sina master. Jag brukar använda de masterna så jag hoppas att det blir bra nya ägare.

I samband med rapporten föreslår Investor en aktiesplitt 1:4. Varje aktie som idag kostar cirka 600 kronor ska bytas ut mot fyra aktier som kommer kosta cirka 150 kronor styck. Företag gör så för att göra det lättare att hantera aktierna för småsparare, men jag tycker att de gott kunde ha väntat lite. Det är inte som förr att man måste köpa aktier i poster om 100 i taget. Nu kan man köpa och sälja dem en och en och då är inte 600 kronor orimligt mycket.

Förvänta er i alla fall att utdelningen nästa år blir cirka 3,75 kronor per ny liten aktie och jag kommer få räkna om, justera, alla gamla utdelningar i figuren för att göra det jämförbart.

Castellum

Fastighetsbolaget Castellum rapporterar att förvaltningsresultatet har ökat med 7% till i år. För fastighetsbolag är förvaltningsresultatet det mest intressanta för mig eftersom det bortser från de regelbundna svängningarna i värderingar av fastigheter. Med det i botten så föreslår Castellum en höjd utdelning, från 6,50 till 6,90 kronor per år, uppdelad på två utbelalningar. Det är en ökning med 6,2% från förra året vilket är klart större än inflationen (cirka 0,1%) och mer än så tycker jag egentligen att det är orimligt att begära från ett fastighetsbolag.

Castellum är annars mest aktuellt som ett av företagen i jakt på det norska fastighetsbolaget Entra. Det är många som vill köpa Entra, men Entras ägare vill ha saftigt betalt så antagligen kommer någon mer lättsinnig än Castellum få göra köpet. Ett lyxproblem för Castellum blir, i så fall, att göra något meningsfullt med de pengar de plockat fram för att köpa Entra. De sålde precis fastigheter för 18 miljarder kronor och de pengarna ska inte skvalpa omkring på ett Castellumkonto utan de ska antingen investeras eller skyfflas till ägarna.

Och med tanke på 2020 är det bäst att jag påminner mig själv och alla andra att det här är utdelningsförslag. Innan de är beslutade och utbetalade kan allt ändras, som det gjorde förra året.

Nästa uppdatering blir efter tisdag då Epiroc och Johnson & Johnson kommer med uppdateringar.

Kommentarer

  1. Ja, Entra är spännande att följa. Ska bli intressant att se vem som kniper bolaget.

    SvaraRadera
  2. Det finns en orsak till att gå under 600:- då kan man på åtminstone Avanza handla aktier för lägsta courtagebeloppet (1:-) över 600 så kostar det 2:- (detta gäller courtage mini vilket jag antar att det finns relativt många småsparare som använder)
    Dessutom så kanske man vill sprida köpen lite om man inte sparar så många kronor per månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, mikromikrooptimering!

      Courtaget blir ofta mindre om man köper mindre, men då måste man också köpa oftare så blir det nog till slut ungefär lika mycket pengar.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare