Nordea höjer courtaget - ny prisjämförelse

Sedan ett par år har Nordea haft lägst courtage på den svenska marknaden, men nu verkar de tycka att det får vara nog med priskriget.

Deras courtage har varit 0,06% (minst 1 krona, max 99 kronor) per affär, vilket har varit billigast oavsett vilken storlek man har på sina affärer. Nu höjer de till 0,09% (minst 1 krona, max 199 kronor) vilket är en saftig prishöjning.

Trots det så är de fortfarande oftast billigast. Jag listar några exempelaffärer och där kan man se att de tappar nischen runt 100 000 kronor till Nordnets och Avanzas "medium"-prislista, och de tappar nischen för affärer på flera hundratusen till Avanzas och Nordnets fast-prislista. Nordea fortsätter att vara billigast på affärsstorlekar för småsparare och de har fördelen att man inte måste låsa sig vid en viss storlek på affärerna för att få optimalt courtage.

Exempel

Affär på 5 000 kronor

Pris
Nordea just nu 3 kronor
Nordea efter 15 mars 5 kronor
Avanza/Nordnet Mini 13 kronor
Avanza Small/Nordnet Liten 39 kronor
Avanza Medium/Nordnet Mellan 69 kronor

Affär på 30 000 kronor

Pris
Nordea just nu 18 kronor
Nordea efter 15 mars 27 kronor
Avanza Small/Nordnet Liten 45 kronor
Avanza Medium/Nordnet Mellan 69 kronor
Avanza/Nordnet Mini 75 kronor

Affär på 100 000 kronor

Pris
Nordea just nu 60 kronor
Avanza Medium/Nordnet Mellan 69 kronor
Nordea efter 15 mars 90 kronor
Avanza Small/Nordnet Liten 150 kronor
Avanza/Nordnet Mini 250 kronor

Affär på 500 000 kronor

Pris
Nordea just nu 99 kronor
Nordnet Avanza/Fast 99 kronor
Nordea efter 15 mars 199 kronor
Avanza Medium/Nordnet Mellan 345 kronor
Avanza Small/Nordnet Liten 750 kronor
Avanza/Nordnet Mini 1 250 kronor

Slutsats

Jag kommer fortsätta använda Nordea när jag vill köpa aktier billigt, men nu är det inte riktigt lika självklart utan man får göra en jämförelse från gång till gång. Jag har inte heller kollat Swedbank och SE-banken och Handelsbanken så de kan ha smugit in på listan utan att jag märkt det.

Kommentarer

  1. Tack för bra och intressant jämförelse! Vet du om växlingskursen mellan Nordea, Nordnet och Avanza skiljer sig nämnvärt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Jag tror inte det, men jag har inte använt Nordea för köp utomlands så jag har ingen erfarenhet alls av hur de gör med valutaväxling.

      Radera
  2. Tack för bra sammanställning. Jag hoppas och tror att LF Bank kommer med en bra tradingplattform under 2021. Kan de slå Avanza blir det intressant för våran del, då vi har allt annat hos dem också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många som vill ha våra courtagepengar och det är bra! Jag ser att Länsförsäkringar har 0,05% i courtage (minst 20 kronor) vilket skulle lägga dem i topp på två av mina listor efter 15 mars (30 000, 100 000). Länsförsäkringar har en fast avgift per år, precis som Nordea, så det är inte helt lätt att ta klivet dit.

      Är plattformen den svaga sidan hos Länsförsäkringar? Jag har varit kund hos dem förr men jag har inte handlat värdepapper hos dem.

      Radera
  3. Svar
    1. Det är många banker jag inte har full koll på. Jag undersökte lite snabbt och såg att SE-Banken sänkt sina priser, men saknar tak i courtaget vilket gör de en aning dyrare än Nordea efter ändringen, men i princip samma.

      Degiro har länge varit den av nätmäklarna som ingen tar seriöst så jag brukar inte bry mig om dem, men saker ändras så jag hör gärna mer om dem!

      Radera
  4. Tycker mest det är utländska(amerikanska) aktier det blir skillnad att småspara i. Från min 1 USD till min 29 SEK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att för många av bankerna är nu prisskillnaderna så små att man inte behöver tänka på dem speciellt mycket.

      För handel i utlandet är också courtaget ibland vilseledande då bankerna lägger på 0,25-0,50% i valutaväxlingsavgift när man köper (och sedan lika mycket när man säljer) vilket gör att courtaget är en mindre del av avgifterma.

      Radera

Skicka en kommentar

Berätta vad du vet, tror och tycker om de ämnen jag berör!

Populära inlägg i den här bloggen

Varning för Circular Water

Klart för Castellums nyemission - de 4 alternativen

ICA-handlarna som blev ekobrottslingar för att bli rikare